επικαιρότητα

Ψηφίστηκε η «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας»
  • 04 Dec 2025
  • επικαιρότητα

Νόμο του κράτους αποτελούν πλέον οι διατάξεις για την «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που είχε προκαλέσει  την έντονη αντίδραση των δήμων της χώρας αναφορικά με την απόδοση των χρημάτων από τα πρόστιμα.

Το νομοσχέδιο που υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής έχει στόχο τον εκσυγχρονισμό του τρόπου καταγραφής, βεβαίωσης και είσπραξης των τροχονομικών παραβάσεων, μέσα από αξιόπιστες και διαφανείς ψηφιακές διαδικασίες.

Σε αυτό το θέμα, σημαντικό ρόλο θα έχουν και οι τοπικές Αρχές, δεδομένου ότι η διαχείριση των δικών του συστημάτων εποπτείας , θα συνδέεται άμεσα με το κεντρικό  για την συνολική ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Κατά την τοποθέτησή του ο Δημήτρης Παπαστεργίου, εστίασε στην σοβαρότητα και το πραγματικό ανθρώπινο κόστος, υπενθυμίζοντας πως χάνουμε σχεδόν δύο ανθρώπους την ημέρα στο δρόμο.

Επίσης, εξήγησε ότι η εγκατάσταση καμερών του νέου «Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων» σε σημεία που παρουσιάζουν συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων και παραβάσεων, αποτελεί ουσιαστική παρέμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Αφού αναφέρθηκε στις συχνότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων στους δρόμους, τόνισε την επιτακτική ανάγκη λήψης τεχνικών μέτρων, λέγοντας ότι: «Η κοινωνία θέλει ασφάλεια από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν».

Ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης, απάντησε και στο θέμα της προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τονίζοντας ότι το νέο πλαίσιο είναι πλήρως συμβατό με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο.

Παράλληλα, ανέφερε ότι όλες οι τεχνικές προδιαγραφές των καμερών θα υποβληθούν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ώστε να διασφαλιστεί ότι κάθε διαδικασία είναι πλήρως σύμφωνη με τη σχετική νομοθεσία.

Ακολούθως, σύγκρινε το νέο μοντέλο εποπτείας στους δρόμους, έναντι του υπάρχοντος, ακόμη και στον τομέα των διαδικασιών για την άμεση πληρωμή των προστίμων που σήμερα κάνουν ακόμη και δέκα χρόνια  μέχρι να εισπραχθούν.

Όπως είπε, με το νέο μοντέλο, η ειδοποίηση για την παράβαση γίνεται άμεσα και ψηφιακά, η διαδικασία ένστασης απλοποιείται, ενώ η πληρωμή της κλήσης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. «Δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο.

Αναφορικά με το ζήτημα των εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για το οποίο οι αντιδράσεις ήταν έντονες, επεσήμανε πως «τα έσοδα των δήμων παραμένουν απολύτως ακέραια και πλέον θα εισπράττονται πραγματικά».

Εξήγησε, μάλιστα, ότι το νέο πλαίσιο διασφαλίζει τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, η οποία σήμερα είναι κάτω από 10% κατά τον πρώτο χρόνο.

Αναφορικά με τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, σημείωσε ότι το νέο πληροφοριακό σύστημα θα διαθέτει ανοικτά δεδομένα, απολύτως ανωνυμοποιημένα, ώστε φορείς, ερευνητές και η Τοπική αυτοδιοίκηση να έχουν πρόσβαση σε κρίσιμη πληροφορία για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας.

Όπως είπε: «είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε πού γίνονται οι παραβάσεις και υπό ποιες συνθήκες, ώστε να μπορούμε όλοι να δράσουμε αποτελεσματικά».

Τέλος, ο Δ. Παπαστεργίου υπογράμμισε ότι η μεταρρύθμιση αυτή δεν είναι τεχνική ή διοικητική λεπτομέρεια, αλλά απάντηση σε μια ουσιαστική κοινωνική ανάγκη: να μειωθούν οι συγκρούσεις μέσα στις πόλεις, να σωθούν ζωές και να μη θρηνήσουμε άλλους ανθρώπους στην άσφαλτο, καθώς και ότι το νέο σύστημα αποτελεί «ένα ολοκληρωμένο και απολύτως λειτουργικό εργαλείο» για την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.