ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
- 12 Απρ 2023
- επικαιρότητα
Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2022, αυξάνονται συνολικά κατά 14,64 δισ. ευρώ ή κατά 37,1% και ανήλθαν σε 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021.
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021. Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε. Ακολουθούν η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην 5η από την 4η θέση που κατείχε το 2021, οι Η.Π.Α. προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (38,1%) και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7, για τις μεν Η.Π.Α. μία θέση πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο δύο θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό έτος, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 64,5% προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών (κατά 83,7%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το έτος 2022, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση των εξαγωγών (-10%) και μεγάλη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (12η θέση από 6η), της Νότιας Κορέας (20η από 13η) με μείωση 20,8% και της Κίνας (29η από 17η) με μείωση 43% σε σχέση με το 2021, καθώς και η άνοδος της Βόρειας Μακεδονίας (11η από 15η) με αύξηση 101%, του Γιβραλτάρ (14η από 21η) με αύξηση 132% και της Μάλτας (19η θέση από 32η) με αύξηση 117,9%.
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 40,9% προς την Ε.Ε. Οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 33,1%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις με μόνες εξαιρέσεις τις εξαγωγές προς τις χώρες του Κόλπου (-8%), τις χώρες BRICS (-19,2%) και την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (-13,2%). Αναλυτικότερα, προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 32,2% και προς τις χώρες του G7 κατά 30,7%. Οι εξαγωγές προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) αυξάνονται κατά 54,5%, ενώ προς τις χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 27,9%. Ακολουθούν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Βόρεια Αφρική (47%), τις χώρες OPEC (25,1%) και τη Βόρεια Αμερική (35%). Τέλος, οι μικρότερες σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής ενισχύθηκαν κατά 73,4% και προς τις χώρες MERCOSUR κατά 5,1% σε σχέση με το 2021. Οι εφοδιασμοί πλοίων διπλασιάστηκαν (108,3%) και από 0,2 εκ.€ που ήταν το περασμένο έτος άγγιξαν τα 0,4 εκ.€.
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 37,1% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 78,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 22%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 20,9%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 2,9%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 28,4%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το δωδεκάμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 60,5% σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2021. Στη 2η θέση εκτοξεύεται, από την 29η που κατείχε, το φυσικό αέριο με αύξηση 1.189,9%, ως αποτέλεσμα της τεράστιας αύξησης της τιμής του εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και του τριπλασιασμού της ποσότητας σε σχέση με το 2021. Στην 3η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, εγκαταλείποντας τη 2η θέση που για χρόνια κατείχαν, με μείωση της αξίας τους κατά -14,1%, ενώ στην 4η θέση βρέθηκαν τα προϊόντα αλουμινίου, με άνοδο 36%, και υποχώρηση όμως κατά μία θέση από την 3η θέση που κατείχαν το 2021. Την 5η θέση, από 7η, καταλαμβάνουν τα άλλα τυριά, ενώ την 6η, από την 9η, το παρθένο λάδι σε σχέση με την αντίστοιχη εξεταζόμενη περίοδο του 2021 με αύξηση 36,8%.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ψαριών και σωλήνων κάθε είδους, για τα μεν ψάρια υποχωρώντας στη σειρά κατάταξης κατά μία θέση, για τους δε σωλήνες κατά τρεις θέσεις, αντίστοιχα, ενώ στην 9η θέση ανέρχονται, από την 10η, οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 αυξήθηκαν κατά 27,36 δισ. ευρώ ή κατά 42,8%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 91,21 δισ. ευρώ έναντι 63,86 δισ. ευρώ κατά το δωδεκάμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 12,72 δισ. ευρώ, ή κατά 52,1% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -37,14 δισ. ευρώ από -24,42 δισ. ευρώ το έτος 2021.
Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες
Πολύ μεγάλη άνοδο και νέο ιστορικό ρεκόρ καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το δωδεκάμηνο του 2022. Η άνοδος αυτή οφείλεται τόσο στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ όσο και προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 40%, ενώ προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του 32,9%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 55,1% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 44,9% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.
Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 29.533,4 εκ.€ το 2022, από 20.963,1 εκ.€ κατά το 2021.
Οι εξαγωγές προς την Ευρωζώνη (18), αυξήθηκαν κατά 33,1% (από 15.632,7 εκ.€ σε 20.809,7 εκ.€) και απορρόφησαν το 38,5% των συνολικών εξαγωγών της χώρας στην εξεταζόμενη περίοδο. Από τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται αυξητική τάση στις εξαγωγές προς 17 από τους 18 κυριότερους προορισμούς της Ευρωζώνης. Εξαίρεση αποτελεί η Γαλλία προς την οποία οι ελληνικές αποστολές κυμάνθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2021. Αναλυτικότερα, οι ελληνικές αποστολές προς τη Γαλλία μειώθηκαν κατά -10% και άγγιξαν μόλις τα 1.685,1 εκ.€ από 1.871,7 εκ.€.
Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους λοιπούς δεκαεπτά κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 42,4% (από 4.002,7 εκ.€ σε 5.701,5 εκ.€), όταν προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση 20,9% (από 2.924,8 εκ.€ σε 3.536,5 εκ.€). Με μισό εκατομμύριο διαφορά ακολουθεί η Κύπρος, καταγράφοντας άνοδο 25,8% (από 2.568 εκ.€ σε 3.231,5 εκ.€).
Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία με διπλασιασμό σχεδόν των εξαγωγών (75,7% από 1.193,7 εκ.€ σε 2.097,2 εκ.€), η Ολλανδία που εμφανίζει αύξηση των αποστολών κατά 33,9% (από 902,9 εκ.€ σε 1.209,3 εκ.€) και η Μάλτα με υπερδιπλασιασμό των ελληνικών εξαγωγών (117,9%) (από 334,5 εκ.€ σε 729,1 εκ.€). Στην 8η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο οι οποίες σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 46,5% (από 474,2 εκ.€ σε 694,8 εκ.€) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία οι οποίες αυξάνονται κατά 37,1% (από 405,1 εκ.€ σε 555,7 εκ.€).