ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
- 30 Μάι 2023
- οικονομία
Το κόστος αεροπορικών εισιτηρίων, η ύφεση στη Γερμανία και η γενικότερη πορεία επιτοκίων και πληθωρισμού σε μεγάλες για την Ελλάδα αγορές, η “χαλαρή” πορεία κρατήσεων για ακριβά καταλύματα σε ώριμους προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Κρήτη, αλλά και η πάγια, τα τελευταία έτη, αδυναμία για μια πιο δυναμική εκκίνηση της σεζόν θέτουν “ακίδες” προβληματισμού εν όψει της έλευσης του θέρους για τον Ελληνικό τουρισμό.
Μια άλλη παράμετρος, που προβληματίζει καθώς δεν έδωσε “ορμή” το Μάιο, που είναι ένας μήνας απαραίτητος για να δοθεί “καύσιμο” για τη συνέχεια, είναι και ο καιρός. Παρά ταύτα , οι γενικότερες ενδείξεις είναι θετικές, με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, που επισημαίνουν το ότι και φέτος οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αλλά και η πορεία του τουρισμού της Αθήνας, θα δώσουν τον τόνο.
Να σημειωθεί ότι με βάση το Air DataTracker, τον ψηφιακό κόμβο του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων, το σύνολο των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για τη θερινή σεζόν (27/3 – 29/10) ανέρχεται σε σχεδόν 25 εκατ., με αύξηση +2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Όμως, η αύξηση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από αύξηση στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (Q2) (+16,1% τον Απρίλιο, +8,1% τον Μάιο και +4,5% τον Ιούνιο), ενώ στο τρίτο τρίμηνο (Q3) παρατηρούνται οριακές μειώσεις (-0,3% τον Ιούλιο, -0,7% τον Αύγουστο και -0,3% τον Σεπτέμβριο) και τον Οκτώβριο μείωση -4%.
Και βέβαια, θα σημειωθεί, εδώ ότι για φέτος, “μοχλός” ανάπτυξης για την εγχώρια τουριστική αγορά είναι το θερινό πρόγραμμα δρομολογίων της AEGEAN, που είναι φέτος το μεγαλύτερο στην ιστορία της. Συγκεκριμένα, η AEGEAN, το 2023, θα επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και θα προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις. Οι 11 εκατ. από αυτές είναι θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Ειδικότερα, η AEGEAN θα επιχειρεί σε 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από 8 βάσεις, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τον Ελληνικό τουρισμό, που, βλέπει, με έντονο ενδιαφέρον τα όσα εξελίσσονται στον κλάδο των αερομεταφορών με τη δυστοκία ακόμη και μεγάλων εταιριών να “σηκώσουν” αεροπλάνα, λόγω ελλείψεων σε προσωπικό ή γενικά στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημαντική, είναι και η ανάπτυξη του πτητικού έργου της Skyexpress που με νέο στόλο πυκνώνει τις διασυνδέσεις "παντρεύοντάς" τις και με το εκτεταμένο εσωτερικό της δίκτυο.
Οι παράμετρος των τιμών
Πάντως, με τα δεδομένα στις μεταφορές και το capacity (δυνατότητα) των πτήσεων και των αερομεταφορών, το βάρος πέφτει στις τιμές και στο πόσο ψηλά μπορούν να πάνε, παράλληλα με τις πληρότητες στις "άκρες" της σεζόν μια και στην “καρδιά” της, είναι λίγο πολύ προδιαγεγραμμένο το τι θα συμβεί.
Όπως έχουν επισημάνει παράγοντες της αγοράς, οι εν Ελλάδι επώνυμες διεθνείς μπράντες έχουν “σηκώσει” τον πήχη κι έχουν ξεπεράσει αντίστοιχες αποδόσεις άλλες ανταγωνιστικές αγορές, κάτι που οδηγεί σε ένταση της ζήτησης για νέες "αφίξεις" μεγάλων αλυσίδων, ειδικά σε περιοχές όπως η Αθήνα, αλλά και η Κρήτη. Ήδη επαφές των μεγάλων (Accor, Mariott) γίνονται, με βάση πληροφορίες, σε Ρέθυμνο, Χανιά αλλά και Αθήνα, ενώ ανακοινώθηκε το πρώτο ξενοδοχείο MandarinOriental στην Αθήνα στο Ελληνικό, ενώ τροχοδρομεί και το One&OnlyAesthesis, που αναπτύσσεται στη θέση των εμβληματικών «Αστεριών» στη Γλυφάδα από την GrivaliaHospitality. Έτσι, λοιπόν, ενισχύεται η τάση καθώς ξενοδοχεία από διεθνείς αλυσίδες στην Αθήνα έχουν πάρει κεφάλι σε τιμές από αντίστοιχα σε πόλεις, όπως η Μαδρίτη, η Λισαβώνα, η Πράγα κτλ.
Γιαυτό άλλωστε το “κράτημα” το Μάιο αλλά και γενικά στη ζήτηση σε ακριβές βίλες κτλ π.χ. στη Μύκονο και στην Κρήτη,(αυτό δεν επιτρέπει, όπως αναφέρεται, περαιτέρω “τσίμπημα” τιμών) σε συνδυασμό και με τον πληθωρισμό προφοράς ( όπως αναφέρεται καταγράφονται πάνω από 1000 νέες είσοδοι στις πλατφόρμες Booking, airbnb, κτλ στην Κρήτη) έχει φέρει ένα σχετική αγωνία για τη συνέχεια.
Πάντως την Παρασκευή κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (26/05) στο υπουργείο Τουρισμού, ο απερχόμενος υπουργός τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σε δηλώσεις του τόνισε ότι η φήμη και η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό ενισχύθηκε όσο ποτέ, ενώ έκανε έναν σύντομο απολογισμό στα όσα έγιναν από το Σεπτέμβριο του 2021, όπου και ανέλαβε το υπουργείο. “Πετύχαμε τη μεγαλύτερη τουριστική ανάκαμψη στην Ε.Ε.” τόνισε, ενώ από την πλευρά της η υπηρεσιακή υπουργός Τουρισμού κα. Ιωάννα Δρέττα, σημείωσε “ότι ο ελληνικός τουρισμός που στηρίζει ουσιαστικά την ελληνική οικονομία και κοινωνία , τα τελευταία 10 χρόνια, διαταράχτηκε τα χρόνια του covid, στάθηκε όμως στα πόδια του και βρίσκεται σήμερα στην κορυφή.
Το Air DataTracker
Στο μεταξύ ένα χρήσιμο “εργαλείο” που προσφέρει δυνατότητα για δυναμική παρακολούθηση του προγραμματισμού των αεροπορικών θέσεων και της εξέλιξης των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις προσφέρει το ΙΝΣΕΤΕ. Ο λόγος για το Air DataTracker, ο ψηφιακός κόμβος του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων.
Πρόκειται για ένα ελεύθερα προσβάσιμο εργαλείο που συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και οπτικοποιεί δεδομένα για την εξέλιξη του προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων και των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων σε 9 οθόνες με μια onestopshop αναζήτηση. Τα στοιχεία προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων θα επικαιροποιούνται κάθε εβδομάδα και τα στοιχεία των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων κάθε μήνα. Σημειώνεται ότι όλα τα στοιχεία προέρχονται από την OAG και καλύπτουν το ~75% του συνόλου των αεροπορικών θέσεων, ενώ δεν καλύπτονται θέσεις σε πτήσεις αμιγώς charter και κάποιες εταιρείες χαμηλού κόστους (lowcostcarriers).
Ως προς τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων, η ανάλυση περιλαμβάνει την κατανομή των θέσεων ανά μήνα, ανά εβδομάδα, ανά αεροδρόμιο και ανά χώρα προέλευσης, καθώς και συγκρίσεις με τα αντίστοιχα δεδομένα του 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (22/5/23):
- Παρά την αύξηση στο Q2, η εποχικότητα παραμένει υψηλή με το 53,7% των αεροπορικών θέσεων να είναι διαθέσιμες στο Q3.
- Στις κύριες αγορές καταγράφεται αύξηση από το Ηνωμένο Βασίλειο (+3,6%) και τις ΗΠΑ (+1,4%), ενώ παρατηρείται μείωση διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από τη Γερμανία (-14,9 %) -η οποία εν μέρει μπορεί να αποδοθεί και σε baseeffect, δηλαδή μείωση του overcapacity που παρατηρήθηκε πέρυσι, τη Γαλλία (-8,3%), την Ιταλία (-2,5%), την Ολλανδία (-1,5 %).
- Καθώς πλησιάζουμε προς την αιχμή της σεζόν, οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις αυξάνονται κάθε εβδομάδα (από 662 χιλιάδες την προηγούμενη εβδομάδα σε 815 χιλιάδες την επόμενη εβδομάδα και 872 χιλιάδες την μεθεπόμενη).
Ως προς τις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, η ανάλυση περιλαμβάνει τις μεταβολές σε σχέση με το 2022, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τις ανταγωνίστριες χώρες: Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία. Επίσης, παρουσιάζονται οι μεταβολές στις κρατήσεις προς την Ελλάδα ανά μήνα, ανά αγορά και για τα κύρια αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, δηλαδή τη μεταβολή στις ενεργές κρατήσεις αεροπορικών θέσεων στα τέλη Απριλίου:
- Παρατηρείται σημαντική αύξηση σχεδόν σε όλες τις κύριες αγορές (από +34,3% στις ΗΠΑ έως +117% στην Ιταλία). Μείωση παρατηρείται μόνο στη Γαλλία (-5,7%) και στο Ηνωμένο Βασίλειο (-7,5%).
- Επίσης, η αύξηση αυτή για το σύνολο της χώρας ανέρχεται σε +36,1% και υπολείπεται της αντίστοιχης για την Ιταλία (+50%), ενώ είναι υψηλότερη από αυτήν για την Ισπανία (+28,9%) και την Πορτογαλία (+29,8%). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τον περσινό Απρίλιο υπήρχε έντονος φόβος για την εξέλιξη πανδημίας και οι κρατήσεις ήταν μειωμένες σε σχέση με τα «κανονικά» για την εποχή επίπεδα.
Καθώς ο ελληνικός τουρισμός έχει ήδη ανακάμψει, το Air DataTracker αποτελεί μετεξέλιξη του RecoveryTracker που είχε δημιουργηθεί με στόχο την παρακολούθηση της επαναφοράς του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα. Σημειώνεται ότι η δημιουργία εργαλείων Επιχειρηματικής Ευφυΐας (BusinessIntelligence) εντάσσεται στη συστηματική επένδυση του Ινστιτούτου σε ψηφιακά εργαλεία και στην αξιοποίηση των δεδομένων για λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.