ΠΟΤΕ ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ
- 12 Ιαν 2024
- οικονομία
Απτά αποτελέσματα στο μέτωπο της ακρίβειας, με φόντο τα προϊόντα πολυεθνικών που πωλούνται σε πολύ υψηλότερες τιμές στην Ελλάδα, επιδιώκει η Κυβέρνηση.
Τα μέτρα που ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός και εξειδίκευσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας έχουν διπλή στόχευση. Αφενός να αποτυπωθεί στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποκλιμάκωση του πληθωρισμού- που παραμένει υψηλός παρά τις πρωτοβουλίες όπως το καλάθι του νοικοκυριού, τη μόνιμη μείωση τιμής 5%, το κλειδωμένο περιθώριο μεικτού κέρδους και το μπαράζ ελέγχων που έχει οδηγήσει στην επιβολή προστίμων- και αφετέρου σε μείωση τιμών στα ράφια.
Στην κατεύθυνση αυτή επιδιώκει να «στριμώξει» τους προμηθευτές να περιορίσουν τις ανατιμήσεις, αφαιρώντας τους τη δυνατότητα να κάνουν προσφορές για ένα τρίμηνο αλλά και να περιορίσει τις προωθητικές ενέργειες σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι αρχικές τιμές. Αυτές, δηλαδή, που καταγράφονται από την ΕΛΣΤΑΤ. Παράλληλα βάζει πλαφόν στο περιθώριο εμπορικού κέρδους στο βρεφικό γάλα και επιδιώκει να διασφαλίσει «καθαρές τιμές» σε οπωροκηπευτικά και κρέατα.
Μέτρα, τα οποία κρίνονται θετικά από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. «Κάθε μέτρο που είναι προς όφελος του καταναλωτή και της διαφάνειας είναι σε θετική κατεύθυνση» σύμφωνα με τα όσα λέει στο mononews ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ κ. Απόστολος Πεταλάς.
Η προσδοκία και το ρίσκο από το «ψαλίδισμα» των προσφορών
Βασικός πυρήνας των μέτρων που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης είναι ο περιορισμός των προσφορών κατά 30% στα απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Στόχος είναι να μεταφερθεί το όφελος στον καταναλωτή με στόχο να μεταφερθεί το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια.
Λιγότερες προσφορές ωστόσο δεν σημαίνει και φθηνότερες τιμές. Γιατί η αρχική τιμή του τιμοκαταλόγου θα μειωθεί σε ποσοστά που μπορεί να φτάνουν και το 15%, θα καταγραφεί από την ΕΛΣΤΑΤ χωρίς ωστόσο να διασφαλίζεται ότι τελικά ο καταναλωτής θα πληρώνει χαμηλότερα αν οι εταιρείες δεν βάλουν προχωρήσουν σε ανάλογες προωθητικές ενέργειες. Όπως λέει ο κ. Πεταλάς ουσιαστικά οι εταιρείες που κάνουν προσφορές στις συγκεκριμένες κατηγορίες, μετά τη νομοθέτηση του μέτρου, θα είναι υποχρεωμένες να μειώσουν τις τιμές τιμοκαταλόγου που έχουν περίπου κατά 15%.
Παράδειγμα για τις προσφορές 1+1
Και για να γίνει κατανοητό το πως θα εφαρμοστεί αναφέρουμε ένα παράδειγμα: Ένα προϊόν που σήμερα έχει τιμή στο ράφι 7 ευρώ αλλά αν είναι σε προσφορά 1+1 δώρο ο καταναλωτής δίνει 7 ευρώ και παίρνει δύο . Δηλαδή στα 3,5 ευρώ είναι η καθαρή τιμή και στα 3,5 ευρώ η έκπτωση. Η υπουργική απόφαση που θα βγει μετά από νομοθετική διάταξη θα λέει ότι την έκπτωση που έκανε μέχρι τώρα 50% θα πρέπει να μειωθεί κατά 30%, δηλαδή 15%. Άρα την τιμή του προϊόντος αντί για 7 ευρώ θα μειωθεί σε 5,90 ευρώ. Πάνω σε αυτήν την τιμή που θα είναι στον τιμοκατάλογο μπορεί η εταιρεία να κάνει όποια προσφορά θέλει. Μπορεί να επιτευχθεί μείωση τιμής στον τιμοκατάλογο, στα 7 ευρώ θα γράφει 5,90 ευρώ αλλά για τον καταναλωτή θα είναι πιο ακριβό αφού με την προσφορά το παίρνει 3,5 ευρώ. Έτσι αν οι εταιρείες δεν συνεχίσουν πάνω στη μειωμένη τιμή τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές ανάλογου μεγέθους ο καταναλωτής θα πληρώσει ακριβότερα.
Αν κάνει ο προμηθευτής προσφορά 1+1 δώρο τότε και ο καταναλωτής θα είναι ωφελημένος αφού θα πληρώσει την τιμή στο μισό δηλαδή 2,95 ευρώ. Θα μειωθεί τότε και η τιμή τιμοκαταλόγου και η τιμή για τον καταναλωτή.
Η ΕΛΣΤΑΤ στον πληθωρισμό που μετράει και παίρνει μόνο τις τιμές τιμοκαταλόγου δεν παίρνει την τιμή της προσφοράς θα το μετρήσει
Πιάνεται ο ένας στόχος και αν οι εταιρείες προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες θα ωφεληθεί και ο καταναλωτής. Κάτι που εκτιμάται που από τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου τροφίμων ότι θα γίνει καθώς ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος μεταξύ των καταναλωτών. Εξάλλου ο καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί στις προσφορές και ειδικά στο 1+1 δώρο και οι μεγάλες αυτές εταιρείες δεν θέλουν να χάσουν μερίδια αγοράς γιατί είναι πολύ μεγαλύτερη η δαπάνη για να τους φέρουν πίσω, όπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ.
Η «ποινή» στους προμηθευτές για τις ανατιμήσεις
Ως το σημαντικότερο θεωρεί ο κ. Πεταλάς το μέτρο που αφορά στον τρίμηνο αποκλεισμό από τη διενέργεια προσφορών των προϊόντων που έχουν προηγουμένως ανατιμηθεί. Μέτρο που αφορά το σύνολο των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και με άμεση ισχύ αφού ως ημερομηνία για την εφαρμογή του μέτρου λαμβάνεται η χθεσινή που ανακοινώθηκε. Όπως αναφέρει «με αυτόν τον τρόπο όσοι κάνουν ανατιμήσεις και κάνουν προσφορές ή αυτοί που κάνουν ανατιμήσεις με μεγαλύτερη ευκολία θα το σκεφτούν πολύ περισσότερο γιατί αν ο ανταγωνισμός δεν κάνει ανατίμηση και κάνει προσφορές θα βρεθούν με ένα ανταγωνιστικό μειονέκτημα και ο καταναλωτής θα αξιολογήσει διαφορετικά το προϊόν και το σημαντικότερο για μια εταιρεία είναι να έχει τον καταναλωτή μαζί της».
Πλαφόν στα κέρδη για να πέσουν οι τιμές στο βρεφικό γάλα
Σε ό,τι αφορά το πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα, το οποίο θα ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7% εκτιμάται ότι θα φέρει άμεσα αποτελέσματα στο ράφι με τη νομοθέτησή του.
Το net pricing σε οπωροκηπευτικά και κρέατα
Το τελευταίο μέτρο αφορά στις «καθαρές τιμές» από το χωράφι στο ράφι. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο κ. Σκρέκας υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα και αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε εμπορική σχέση ενός εισαγωγέα είτε παραγωγού είτε εμπόρου θα πρέπει να έχει τελική τιμή πάνω στα τιμολόγια και καμία άλλη συμφωνία. Είναι μέτρο που αφορά στη διαφάνεια και δεν θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις τιμές.