ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
- 10 Μάι 2023
- επικαιρότητα
Δύο ανακριτικές πράξεις διέταξε χθες, ο Ειδικός Εφέτης Ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης, ο οποίος εξετάζει τις συνθήκες του δυστυχήματος που σημειώθηκε στα Τέμπη, όπου και δύο τρένα συγκρούστηκαν μεταξύ τους με αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων.
Συγκεκριμένα:
- Διέταξε τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης από δύο τεχνικούς υπαλλήλους της ιταλικής εταιρείας Hitachi Rail SpA, προκειμένου εντός 15 ημερών από την ορκοδοσία τους να ανακτήσουν, αντλήσουν, αποτυπώσουν, αναλύσουν και καταγράψουν σε έκθεσή τους τα ψηφιακά δεδομένα από το ειδικό καταγραφικό μηχάνημα του συστήματος ETCS της ηλεκτράμαξας της συγκρουσθείσας επιβατικής αμαξοστοιχίας και
- Την άμεση διενέργεια ψηφιακής αναπαράστασης (animation) της σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών από πραγματογνώμονα κινηματογραφιστή που θα συνεργαστεί με τους ήδη διορισθέντες πραγματογνώμονες μηχανικούς.
Παράλληλα με την ανακριτική έρευνα πυρετωδώς εργάζονται και οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων οι οποίοι σήμερα έδωσαν στη δημοσιότητα τη θέση των επιβατών στα μοιραία βαγόνια.Συνεχίζοντας το έργο της, η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Τεχνικών Συμβούλων Οικογενειών έχει ολοκληρώσει την πρώτη φάση της χαρτογράφησης των θανάσιμων τραυματισμών ανά βαγόνι και θέση στον συρμό, προκειμένου να εκτιμηθεί με την μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια ο μηχανισμός και οι ιδιαίτερες συνθήκες που οδήγησαν σε τραυματισμούς και θανάτους σε κάθε βαγόνι του συρμού.
Η εκτίμηση με τα σημερινά δεδομένα (9/5/2023) συνδυάζοντας στοιχεία από τις κρατήσεις εισιτηρίων, ευρήματα από την αυτοψία των συντριμμιών και μαρτυρίες διασωθέντων και διασωστών, είναι η καλύτερη δυνατή δεδομένης και κάποιας αβεβαιότητας που προκαλεί η ύπαρξη αριθμού ανώνυμων εισιτηρίων, καθώς και η αδυναμία πλήρους διασταύρωσης μέσω μαρτυριών για τα βαγόνια Α1 και Κυλικείου.
Η παραπάνω εκτίμηση περιέχει μια μικρή αβεβαιότητα (ενδεχομένως της τάξης των 2-3 ατόμων μεταξύ Α1, Κ και Β2) λόγω όρθιων στο κυλικείο ή ατόμων σε διαδρόμους και τουαλέτες.
Διαπιστώσεις
Στο βαγόνι Α1 της Α’ θέσης δεν διαπιστώθηκαν επιζώντες, ούτε και εκτιμάται ότι υπήρχε δυνατότητα επιβίωσης, λόγω της σφοδρότητας της αρχικής σύγκρουσης.
Από το βαγόνι του Κυλικείου (μέγιστης χωρητικότητας 42 ατόμων+2 εργαζόμενοι) έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα τουλάχιστον 6 διασωθέντες.
Στο βαγόνι Β2 (μέγιστης χωρητικότητας 66 θέσεων, χωρισμένο σε 11 κουπέ) εκτιμάται ότι υπήρξαν 9 θύματα, 7 από το εμπρός μέρος του βαγονιού και 2 από το πίσω μέρος. Επιπλέον, τουλάχιστον 4 άτομα από τις εμπρός θέσεις πετάχτηκαν έξω από το βαγόνι στη φάση του εκτροχιασμού και σώθηκαν με σοβαρά τραύματα. Τουλάχιστον 26 επιβάτες (ενδεχομένως περισσότεροι) από τα κουπέ 4 έως 10 πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το βαγόνι εγκαίρως πριν μεταδοθεί η φωτιά σε ολόκληρο το βαγόνι.
Στο βαγόνι Β3 (μέγιστης χωρητικότητας 80 θέσεων) υπήρξαν 2 θύματα, ως συνέπεια του εκτροχιασμού και της βίαιης επαφής του Β3 με την μηχανή της αμαξοστοιχίας και με το βαγόνι Β2. Το βαγόνι Β3 δεν αντιμετώπισε κίνδυνο πυρκαγιάς, όμως κατακλύστηκε από καπνό που προκάλεσε σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα στους επιβάτες.
Συνεχίζοντας την προσπάθεια για όσο το δυνατόν ακριβέστερη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν σε τραυματισμούς και θανάτους σε κάθε σημείο του συρμού, οποιοσδήποτε έχει να εισφέρει επιπλέον πληροφορίες ή τυχόν φωτογραφίες/βίντεο από τα πρώτα 30 λεπτά από τη στιγμή της σύγκρουσης, παρακαλείται να επικοινωνήσει με το Δικηγορικό Γραφείο Αντ. Ψαρόπουλου, Ερμού 1, Θεσσαλονίκη, τηλ 2310 555489.
Η διερεύνηση συνεχίζεται, με επόμενο ζητούμενο την διερεύνηση του μηχανισμού έναρξης και μετάδοσης της φωτιάς στα βαγόνια του Κυλικείου και Β2. Δεν έχει εντοπιστεί ακόμα η καύσιμη ύλη η οποία προκάλεσε την αρχική ανάφλεξη και συνέβαλε στην εξέλιξη της φωτιάς.
Οι διερευνητές:
- Γιώργος Βλασσόπουλος
- Φαίδων Καραϊωσηφίδης
- Κώστας Λακαφώσης
- Βασίλης Παπαδόπουλος
- Γιώργος Περιβολιώτης