ΟΙ ΝΕΕΣ ΕΣΤΙΕΣ
- 13 Αυγ 2024
- οικονομία
Αγαθά που μέχρι πρότινος απλόχερα οι Έλληνες απολάμβαναν χωρίς να σκέφτονται το κόστος, καθώς απλόχερα μια άλλη κλιματική συγκυρία τα έφερνε, προϊόντα που ο τουρισμός και η εποχικότητα τα φέρνουν στην κορυφή της ζήτησης, υπηρεσίες που είναι, πλέον, για γερά πορτοφόλια, καθώς μάλιστα η δημόσια προσφορά τους «χωλαίνει», αλλά και ενεργειακά αγαθά με μεταβλητές «ασανσέρ»συνδυαστικά με τα ανοδικά, μεν αλλά ελλιπή, δε, για να καλύψουν τα νεα δεδομένα κόστους ζωής, εισοδήματα, συνιστούν τη «νέας κοπής» ακρίβεια που φέρνει σε απόγνωση χιλιάδες πολίτες.
Ακριβό λάδι, ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας που είναι μονόδρομος, καθώς το ΕΣΥ δοκιμάζεται από την υποχρηματοδότηση, λογής λογής εκπαιδευτικές υπηρεσίες, που ανεβαίνουν μια και πάλι το δημόσιο δεν καλύπτει τα νέα δεδομένα, ενοίκια στο… θεό, μέχρι και μεταφορές που είναι για γερά πορτοφόλια είναι οι όψεις της νέας ακρίβειας που φρένο δε γνωρίζει, όπως φάνηκε από τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο.
Έτσι, τον Ιούλιο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο και έναντι αύξησης 2,5% τον Ιούλιο πέρυσι.
«Βασικά ελατήρια» για το «τίναγμα» αυτό, ήταν ανατιμήσεις σε αρκετά είδη διατροφής (π.χ. ελαιόλαδο +56,7%), σε ψαρια και λαχανικά νωπά, νερό και αναψυκτικά.σε κόστη κατοίκησης, αλλά και στο φυσικό αέριο και σε μια σειρά από υπηρεσίες.
Ειδικότερα, σε ένα έτος καταγράφηκαν περαιτέρω αυξήσεις τιμών σε: Ψωμί (0,9%), Δημητριακά για πρωινό (7,4%), Κρέατα- γενικά (1,7%), Ψάρια νωπά (8,4%), Ελαιόλαδο (56,7%), Λαχανικά νωπά (3,5%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (4,1%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (8,6%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (1,7%).
Επίσης, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (4,3%), Ενοίκια κατοικιών (4,1%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3%), Φυσικό αέριο (23,4%), Πετρέλαιο θέρμανσης (6,3%), Οικιακές υπηρεσίες (2,6%), Φαρμακευτικά προϊόντα (1,2%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,6%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (2%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,3%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,6%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,1%), Άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά (0,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (18,4%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (5,4%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,5%), Ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες (1,5%), Εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη (2,3%), Πακέτο διακοπών (7,5%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6,6%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (12,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,9%), Άλλα προσωπικά είδη (4,7%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%).
Οι μειώσεις
Στον αντίποδα, υπήρξαν βέβαια και μειώσεις μετά το ρακί των προηγούμενων ετών. Συγκεκριμένα οι τιμές μειώθηκαν σε: Αλεύρι και άλλα δημητριακά (8,9%), Γαλακτοκομικά και αυγά (1,8%), Άλλα βρώσιμα έλαια (8,5%), Φρούτα νωπά (9,2%), Πατάτες (6,1%), Λοιπά τρόφιμα (2%), Δημοτικά τέλη (1,5%), Ηλεκτρισμό (1,8%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (3,2%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,8%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,5%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (5,6%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (3,9%).
Από μήνα σε μήνα
Επίσης, αξίζει να εστιάσει κάποιος/α στο το συνέβη, μεταξύ Ιουλίου και Ιουνίου εφέτος. Άκρως σημαντικές θεωρούνται, λόγω ενεργειακού και συνολικά κόστους παραγωγής, οι ανατιμήσεις σε: Ψωμί (1%), Δημητριακά για πρωινό (6%), Μοσχάρι (1,5%), Χοιρινό (2%), Ψάρια νωπά (3,6%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Γιαούρτι (2,5%), Λαχανικά νωπά (6%), Ενοίκια κατοικιών (0,7%), Ηλεκτρισμό (9,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,4%).
Οι διακοπές
Ούτε λόγος βέβαια για το «πακέτο» των διακοπών, όπου, βέβαια, το μείζον είναι το διαθέσιμο εισόδημα. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι και στον τομέα των επιχειρήσεων που εστιάζουν στον ελεύθερο χρόνο. Το ταξίδι κτλ, τα κόστη έχουν εκτιναχθεί λόγω ενέργειας, μισθοδοσίας κτλ.
Έτσι από μήνα σε μήνα υπήρξε αύξηση σε Καύσιμα και λιπαντικά (1%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (1,4%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (3,5%) και Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,1%).
Οι πυλώνες αυξήσεων ανά κλάδο
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούλιο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*2,4% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά νωπά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
*0,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*4,3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*2,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό.
*1,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*3,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
*1,7% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
*3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
*6,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*2% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Οι μειώσεις ανά κλάδο
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,2% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
*0,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,7% Ιούλιο 2024 σε σύγκριση με τον Ιούνιο 2024, έναντι μείωσης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 3% τον Ιούλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2023, έναντι αύξησης 3,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2023 με το 2022. Ενώ, μεταξύ Ιουλίου και Ιουνίου εφέτος, ο εναρμονισμένος δείκτης μειώθηκε 0,5%, έναντι μείωσης 1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.