ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
- 04 Jan 2023
- οικονομία
Οι τρέχουσες εξελίξεις στο μέτωπο του πληθωρισμού ανεβάζουν τα κοστολόγια των ιδιωτικών κλινικών και των ανταλλακτικών οχημάτων, με αποτέλεσμα οι ασφαλιστικές εταιρείες να πιέζονται να προχωρήσουν σε νέες αυξήσεις των τιμολογίων τους το 2023, τουλάχιστον στα συμβόλαια υγείας και αυτοκινήτου.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά το euro2day.gr,πέραν αυτών, οι ασφαλιστικές εταιρείες επηρεάζονται και από την αξιοσημείωτη άνοδο που παρατηρείται στο μέτωπο των λειτουργικών τους δαπανών, όπως π.χ. από την αύξηση του ενεργειακού κόστους, των ενοικίων, των αμοιβών προσωπικού και πολλών άλλων κατηγοριών εξόδων.
Ειδικότερα στον κλάδο οχημάτων, μετά από ένα +5%-8% που είδαμε να επιβάλλεται κατά μέσο όρο το φθινόπωρο του 2022, ένα αντίστοιχο ποσοστό αύξησης τιμολογίων αναμένεται να λάβει χώρα τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς, καθώς με βάση τα περυσινά αποτελέσματα του κλάδου, πολλές εταιρείες είδαν τους συντελεστές ζημιών τους (loss ratio) και τους δείκτες των λειτουργικών τους εξόδων να ανεβαίνουν επικίνδυνα.
Πέραν αυτών, υπάρχουν δύο ακόμη παράγοντες που δεν έχουν περάσει απαρατήρητοι από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Ο πρώτος σχετίζεται με την αύξηση που φαίνεται να παρατηρείται τελευταία στο μέτωπο των ανασφάλιστων οχημάτων, τάση που ενδεχομένως να διατηρηθεί ή και να ενταθεί κατά τους επόμενους μήνες, λόγω του ότι επίκεινται δύο εκλογικές αναμετρήσεις μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Ειδικότερα, στελέχη ασφαλιστικών εταιρειών δεν έχουν παράπονα από τους ελέγχους που διενεργεί η Τροχαία, ωστόσο φοβούνται πως αρκετοί οδηγοί ενδεχομένως να παρανομήσουν, αφήνοντας ανασφάλιστα τα οχήματά τους, προσδοκώντας ότι κατά την πολύμηνη προεκλογική περίοδο οι έλεγχοι της Τροχαίας θα χαλαρώσουν.
Ο δεύτερος παράγοντας σχετίζεται με τη συνεχιζόμενη πυκνή κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους, εξέλιξη που έχει διαψεύσει όλους εκείνους που προέβλεπαν δραστική μείωση των οδικών μεταφορών λόγω της ενεργειακής κρίσης. Συνολικά, η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται σήμερα αρκετά χαμηλότερα από τα υψηλά του καλοκαιριού και σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων οικονομικών παραγόντων, διατηρούν μέχρι τώρα την κυκλοφοριακή κίνηση σε επίπεδα αρκετά κοντινά με αυτά του προπανδημικού έτους 2019, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και το ύψος των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
α) Εμφανίζεται σαφώς αυξημένος κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2022 σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους τόσο του 2021 όσο και του 2020, όταν ωστόσο κατά τη διετία 2020-2021 είχαν επιβληθεί περιοριστικά κυκλοφοριακά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
β) Τα τροχαία ατυχήματα τον Οκτώβριο του 2022 κυμάνθηκαν σε ελαφρά υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 (σε κανέναν από τους δύο μήνες δεν είχαν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα).