ΜΕΤΡΟ ΓΡΑΜΜΗ 4
- 14 Mar 2023
- επικαιρότητα
Έως το τέλος Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσει το ταξίδι του από το εργοτάξιο Κατεχάκη ο πρώτος μετροπόντικας (TBM), ο οποίος θα εργαστεί για να δημιουργηθεί η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.
Όπως αναφέρει το euro2day, ήδη στο εργοτάξιο το οποίο αρχικώς στήθηκε τον Φεβρουάριο του 2022 έχει δημιουργηθεί το φρέαρ και η πλάκα έδρασης, στην οποία θα πατήσει και θα ξεκινήσει την εκσκαφή ο μετροπόντικας, τμήματα του οποίου ήδη έχουν παραδοθεί και αναμένεται να συναρμολογηθούν στο πεδίο.
Η καθέλκυση και συναρμολόγηση του μηχανήματος κρίθηκε απαραίτητο να γίνει επιτόπου, δεδομένου των χωροταξικών περιορισμών που διαθέτουν τα εργοτάξια μέσα στον αστικό ιστό, όπως σημειώνουν τόσο ο κ. Χάρης Κυριαζής, Διευθυντής Κατασκευής Μετρό Γραμμή 4 στον Όμιλο ΑΒΑΞ όσο και ο κ. Στέλιος Μούσκος, εργοταξιάρχης TBM στην Κατεχάκη. Σύμφωνα και με τους δύο, η βασική πρόκληση της Γραμμής 4 έγκειται στον περιορισμένο χώρο που διατίθεται στα εργοτάξια, καθώς οι κύριες εργασίες τόσο για την είσοδο των δύο μετροποντικών όσο και τη δημιουργία των σταθμών γίνονται σε πυκνά δομημένες περιοχές της πόλης. Η Γραμμή 4, γνωστή και ως Γραμμή U, υπενθυμίζεται ότι θα συνδέσει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή, συμπεριλαμβάνοντας 15 σταθμούς.
Κατά τα άλλα, τόσο ο κ. Κυριαζής όσο και ο κ. Μούσκος εκτίμησαν πως το έργο, δεδομένου ότι υποστηρίζεται από εκατοντάδες μελέτες και γεωτρήσεις, δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει σοβαρές τεχνικές δυσκολίες ενώ το βάθος εκσκαφής (στα 35 μέτρα από την επιφάνεια), περιορίζει την περίπτωση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Παρ' όλα αυτά, στο εργοτάξιο, κι εφόσον θα ξεκινήσει η εκσκαφή, θα εγκατασταθεί υπεύθυνος αρχαιολόγος, ο οποίος θα εξετάζει τα εκσκαφόμενα υλικά, τα οποία μάλιστα θα απορρίπτονται από τη σήραγγα μέσω ταινιοδρόμων. Και οι δύο δε υπογράμμισαν τη συσσώρευση εμπειρίας του ομίλου Άβαξ -που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας μαζί με τις GHELLA-ALSTOM-, στον τομέα των έργων μετρό.
Σημειώνεται δε ότι η γραμμή 4 του Μετρό θα είναι το πρώτο δημόσιο έργο που θα υλοποιηθεί με το ψηφιακό εργαλείο Building Information Model (BIM), αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα και τις μελέτες σε ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο μετά τίθεται στην υπηρεσία των μηχανικών. Δημιουργεί ένα τρισδιάστατο μοντέλο του συνόλου των έργων (στην περίπτωση του Μετρό σήραγγες, σταθμούς, άλλους χώρους) και επιτρέπει να γίνει ο βέλτιστος συντονισμός της κατασκευής με προσομοιώσεις των εργασιών σε όλα τα στάδια της ζωής του έργου, από το σχέδιο και τη μελέτη μέχρι την κατασκευή, τη λειτουργία και τη συντήρησή του.
Πέραν του εργοταξίου στην Κατεχάκη, ήδη έχει δημιουργηθεί το φρέαρ στο έτερο σημείο εισόδου του δεύτερου Μετροπόντικα, στη Βεΐκου, και έχει παραδοθεί και το φρέαρ ΓΝΑ όπου θα βρίσκεται ένα από τα Κέντρα Ελέγχου. Μέχρι το Πάσχα, αναμένεται επίσης να παραδοθεί από την ΕΡΕΤΒΟ, ανάδοχο εταιρεία για τις πρόδρομες εργασίες, και ο σταθμός Κολωνακίου (πιθανώς και κάποιοι ακόμη), ενώ έως το τέλος του 2023 εκτιμάται ότι θα έχουν παραδοθεί και οι 15 σταθμοί προς την κύρια ανάδοχο του έργου, κοινοπραξία Άβαξ-GHELLA-ALSTOM.
Ο δεύτερος μετροπόντικας, ο οποίος θα εγκατασταθεί στο εργοτάξιο της Βεΐκου, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει την εκσκαφή στο τέλος του 2023, προκειμένου να συναντήσει τον προπορευόμενο στον σταθμό Ευαγγελισμός. Οι μετροπόντικες κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της Herrenknecht AG στη Γερμανία και πρόκειται για μηχανήματα νέας τεχνολογίας, που διαφυλάττουν την ασφάλεια των υπερκείμενων κατασκευών κατά τη διάνοιξη των σηράγγων και εξασφαλίζουν την ελάχιστη δυνατή όχληση της πόλης. Έχουν μήκος 100 μέτρα και διάμετρο που ξεπερνά τα 9 μέτρα.
Το έργο
Οι δύο καινούργιοι μετροπόντικες θα διανοίξουν συνολικά 12,8 χλμ. σήραγγας, με 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, ΝήαρΉστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή. Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3.
Η Γραμμή 4 Άλσος Βεΐκου - Γουδή του Μετρό έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας, με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Συνολικά εκτιμάται ότι με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 ημερησίως.