ESPA 2014-2020
phone_forwarded
  • 210 52 21 024Phone center
  • 210 26 37 691Branch

επικαιρότητα

Read

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΡΚΙΔΗΣ

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία
  • 07 Feb 2024
  • επικαιρότητα

Τις επιπτώσεις της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα στην ευρωπαϊκή αγορά, περιγράφει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, στο άρθρο του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Ειδικότερα, ο Βασίλης Κορκίδης, τονίζει ότι η αποσταθεροποίηση στην Ερυθρά Θάλασσα «θέτει άμεσα σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία» και συμπληρώνει ότι, «το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ευρωπαϊκό κεντρικό επίπεδο». Αναλυτικά το άρθρο:

«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, έχει προκαλέσει δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις και αυξήσεις στο ευρωπαϊκό εμπόριο, ενώ εμφανίζει ελλείψεις πρώτων υλών στις βιομηχανίες των χωρών της ΕΕ. Ο λογαριασμός των επιπτώσεων της Ερυθράς Θάλασσας θα έρθει αναδρομικά, θα είναι «φουσκωμένος» και θα επιφέρει νέες επιβαρύνσεις τόσο στην ελληνική, όσο και την ευρωπαϊκή αγορά.

Είναι προφανές ότι οι Χούθι διεξάγουν ένα «ιδιότυπο» πόλεμο μέσω του παγκόσμιου εμπορίου, με «παράπλευρη απώλεια» την ευρωπαϊκή οικονομία. Ο κίνδυνος πρόκλησης νέων πληθωριστικών πιέσεων στην ευρωζώνη είναι ορατός, εξ αιτίας της έκρυθμης κατάστασης που βρίσκονται οι εμπορευματικές ροές, ενώ το ΔΝΤ, εκτιμά αύξηση του πληθωρισμού, σε ετήσια βάση το 2024, κατά +0,6-0,7%.

Σύμφωνα με τη πλατφόρμα Port Watch του ΔΝΤ τους τελευταίους δύο μήνες η πτώση στις ροές κυκλοφορίας σε αριθμό διέλευσης πλοίων από την Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά -42% και ο όγκος μεταφορών κατά -37%, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ανάλογες είναι και οι μετρήσεις του οργανισμού UNCTAD του ΟΗΕ που έδειξαν μείωση -67% σε εβδομαδιαία βάση και -30% σε ετήσια βάση, αφού το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου από 450 προγραμματισμένα πλοία μόνο 176 επέλεξαν την Ερυθρά και το Σουέζ για το ταξίδι τους από την Ασία στην Ευρώπη και αντίστροφα.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλασσίων Λιμένων ESPO για το διάστημα Νοεμβρίου – Ιανουαρίου υπολογίζει νέες αυξήσεις στα «τονομίλια» και σύμφωνα με το Marine Traffic, οι μέρες πλεύσης από τα λιμάνια της Ασίας και κυρίως της Κίνας και της Ινδίας προς τα λιμάνια της Β. Ευρώπης και της Μεσογείου, από 17 έως 24 ημέρες έχουν αυξηθεί σε 38 έως 42 ημέρες, παρά την αύξηση της μέσης ταχύτητας των πλοίων κατά 1,5 κόμβο.

Ο επιπλέον χρόνος που θα κάνουν τα πλοία από την Άπω Ανατολή για να αποφύγουν τη διέλευση από το Σουέζ υπολογίζεται σε 30%, ενώ για τα παραπάνω μίλια, από περίπου 6500 σε άνω των 11000 που τα πλοία θα πρέπει να διανύσουν. Σε όλες αυτές τις αυξήσεις κόστους από την επέκταση των ταξιδιών, θα πρέπει να υπολογιστούν και οι αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που ήδη ισχύουν από τις αρχές του έτους με το EU ETS.

Δηλαδή, η παραπάνω κατανάλωση καυσίμων μεταφράζεται και σε περισσότερες εκπομπές ρύπων που σημαίνει ότι τα πλοία που θα καταπλεύσουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια θα πληρώσουν μεγαλύτερα τέλη λόγω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών.

Το Λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου, σε σειρά προσέγγισης των πλοίων διερχόμενων από την Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο, από την αλλαγή της διαδρομής με τη διέλευση από τα Στενά του Γιβραλτάρ. Με την απώλεια αυτού του σημαντικού πλεονεκτήματος ο Πειραιάς είχε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου μείωση -45% στα εισερχόμενα κοντέινερ, -14% στα εξερχόμενα και -20% στα διερχόμενα.

Όμως με τις καθυστερημένες αφίξεις του Δεκεμβρίου κατά 14-19 ημέρες, λόγω του περίπλου της Αφρικής, το λιμάνι του Πειραιά έκλεισε τελικά τον φετινό Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι στο -12,6%. Παράλληλα, το μεταφορικό κόστος των κοντέινερ 40ft από την Σαγκάη στον Πειραιά αυξήθηκε τον Ιανουάριο με τον τριπλασιασμό των ναύλων από 1875$ σε 6150$ για να αποκλιμακωθεί τον Φεβρουάριο μεταξύ 4.800-5700$. Σημειωτέον πως το λιμάνι του Πειραιά το 2023 υποδέχθηκε 2,6 εκατ. κοντέινερ, μέσω του Σουέζ, που σημαίνει 50.000 την εβδομάδα.

Στην αναζήτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας να επινοήσει έστω και προσωρινά νέες εναλλακτικές διαδρομές, ξεκίνησαν από τις αρχές του έτους ακόμα και οδικές μεταφορές από Περσικό Κόλπο στο Ισραήλ και προς την Ευρώπη. Συγκεκριμένα, Ισραηλινή εταιρεία οδικών μεταφορών φορτώνει προϊόντα κάθε είδους, από τρόφιμα, πλαστικά και χημικά μέχρι ηλεκτρικά είδη, και τα μεταφέρει από τα λιμάνια των Εμιράτων και του Μπαχρέιν μέσω Σαουδικής Αραβίας και Ιορδανίας στο Ισραήλ και στην Ευρώπη.

Παράλληλα, εταιρεία θαλασσίων μεταφορών, επιχειρεί να συνδέσει το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάϊ με δύο λιμάνια της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας. Τις τελευταίες εβδομάδες μεταφέρονται με φορτηγά στην Ευρώπη φορτία εμπορευμάτων από Ινδία, Ταϊλάνδη, Νότια Κορέα και Κίνα, ενώ φορτία που προορίζονται για την Ασία κάνουν την αντίστροφη διαδρομή.

Η S&P Global Market Intelligence επισημαίνει πως η εναλλακτική διαδρομή από το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί προς την Χάιφα, διαρκεί οδικώς 4 ημέρες όταν ο περίπλους της Αφρικής διαρκεί τουλάχιστον 14 ημέρες. Ωστόσο, η χερσαία οδός αποτελεί μόνο βραχυπρόθεσμη λύση, αφού η συγκεκριμένη οδική μεταφορά δεν είναι ούτε εύκολη, ούτε ασφαλής, ούτε για πολλά κοντέινερ και μεγάλα φορτία.

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι η θαλάσσια αρτηρία σύνδεσης Ασίας-Ευρώπης και η αναταραχή στην Ερυθρά θάλασσα έχει «ναρκοθετήσει» την ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας, απειλώντας με νέο «πληθωριστικό κύμα» την ευρωπαϊκή οικονομία. Επίσης σε «θαλασσοταραχή» βρίσκεται η ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή, αφού 37 κρίσιμες πρώτες ύλες σε ορυκτά και μέταλλα καθώς και 30 σπάνιες γαίες εισάγονται κατά 98% από Ασιατικές χώρες εκ των οποίων το 85% από Κίνα.

Εφόσον λοιπόν, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει άμεσα σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία, το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ευρωπαϊκό κεντρικό επίπεδο. Το ΕΒΕΠ πρότεινε λοιπόν στην ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από την ΕΕ προσωρινές ρυθμίσεις στον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, επιβάλλοντας «πλαφόν» στις επιβαρύνσεις σε δασμούς και ΦΠΑ επί των ναύλων στα προ κρίσης επίπεδα, ώστε να μετριαστούν οι ανατιμήσεις των εισαγόμενων από την Ασία, πρώτων υλών και προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ο «λογαριασμός» της Ερυθράς μπορεί να μην έχει έρθει ακόμα στην Ευρώπη, αλλά δεν θα αργήσει να έρθει και θα είναι πολύ ακριβός, ενώ για άλλη μια φορά, θα αναδείξει τη σκληρή πραγματικότητα των πολλαπλών ευρωπαϊκών εξαρτήσεων.»

K. HATZIDAKIS

Pensions today in Greece are issued faster than in Germany and France

read more

GEORGOULI CASE

V. Migas was deleted from SYRIZA after his "vulgar and sexist post"

read more

ELSTAT

6.7% increase in the industrial turnover index

read more

CONCLUSION ON THE DISASTER OF THE TEMBERS

In the foreground are system malfunctions

read more
1
2
3
4

Greece is a European success story

 

"Greece is a European success story. But the prime minister may not get credit for it in the upcoming elections," writes the Economist in one of its articles on Greece.

Politics
21 Apr 2023
Politics
21 Apr 2023
Akis Skertsos new government representative
economy
21 Apr 2023
Logistics, IT and finance graduates in demand for work

M. Sirengela: Syriza is deceiving the people

The Deputy Minister of Labor and Social Affairs, Maria Syregela, puts things in order regarding the creation of structures and accommodation centers for abused women.

Politics
21 Apr 2023
St. Anargyroi - Kamatero
21 Apr 2023
"Heimarros" St. Chirbas at Wednesday's council

Cash primary surplus of 2.6 billion euros in the first quarter

Regular budget revenue stood at 13,898 million euros, up from 11,842 million euros last year. Regarding regular budget expenditures, they amounted to 15,454 million euros.

economy
21 Apr 2023

POLITICS

A. Panopoulos

A. Panopoulos "closed" Chr. Banako

Aris Panopoulos, candidate for mayor of Chaidari, included Christos Banakos on his ballot... ...

25 Apr 2023 read more
Mass participation in the event of F. Karydas

Mass participation in the event of F. Karydas

Fotis Karyda's event, held in Kifissia, in view of the upcoming elections, was highly successful....

25 Apr 2023 read more
In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

Christos Aidonis, candidate for mayor of Pallini, shows momentum but also gathers personalities, ...

25 Apr 2023 read more
I. Tahmatzidis resigned as mayor

I. Tahmatzidis resigned as mayor

  Ioannis Tahmatzidis has officially announced his resignation from the position of mayor...

25 Apr 2023 read more
G. Constantatos received the Golden Cross

G. Constantatos received the Golden Cross

The mayor of Hellinikon - Argyroupoli, Yannis Konstantatos, received the highest honor of the Hol...

25 Apr 2023 read more
G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

The Region of Attica delivered four new, modern garbage trucks and 350 brown bins to the municipa...

25 Apr 2023 read more

INTERNATIONAL

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

US President Joe Biden has officially announced that he will seek a second term in the 2024 presi...

26 Apr 2023 read more

"Bell" of the WHO on the situation in Sudan

The World Health Organization sounded the alarm yesterday regarding Sudan, as a group of militant...

26 Apr 2023 read more
17 Greeks were repatriated from Sudan

17 Greeks were repatriated from Sudan

  The first 17 Greeks freed from Sudan landed on Greek soil yesterday morning. Among them...

26 Apr 2023 read more
Blood test detects 12 different cancers

Blood test detects 12 different cancers

An experimental blood test may be able to detect a dozen different types of cancer with a high de...

20 Apr 2023 read more
India most populous country in 2023

India most populous country in 2023

India will become the world's most populous country by mid-2023, surpassing China, according to e...

20 Apr 2023 read more
Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

The investigation into the circumstances under which Maradona took his last breath continues, wit...

20 Apr 2023 read more

ECONOMY

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

  High inflation has resulted in a reduction in real wages and an increase in the tax bur...

26 Apr 2023 read more
Stop playing

Stop playing "Monopoly" with the lives and deposits of Greeks

  Prime Minister Kyriakos Mitsotakis visited Schimatari, Thebes and Livadia yesterday....

26 Apr 2023 read more
The energy platform for common natural gas markets has started its operation

The energy platform for common natural gas markets has started its operation

  The European Commission has announced that the process that will allow European Union c...

26 Apr 2023 read more
Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

  A primary surplus of 3.079 billion euros was presented by the execution of the budget b...

26 Apr 2023 read more
This year's ENFIA has arrived

This year's ENFIA has arrived

  Over the weekend more than 7 million property owners will receive their ENFIA liquidati...

26 Apr 2023 read more
Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

The position of Permanent Representative in the Permanent Greek Delegation to the Organization fo...

25 Apr 2023 read more
Click to read the Terms of Use - Privacy Policy