ΣΠΕΦ
- 29 May 2024
- επικαιρότητα
Την αναστολή της ενεργοποίησης του NetBilling στα Φωτοβολταϊκά, ένεκα της επικίνδυνης υπερθέρμανσης της αγοράς και μέχρι η κατάσταση να επανέλθει σε στοιχειώδη ισορροπία και για την προστασία του επενδυτικού-καταναλωτικού κοινού ζητεί με επιστολή του προς το ΥΠΕΝ ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ).
Πιο συγκεκριμένα εκ μέρους του ΣΠΕΦ ο Δρ. Στέλιος Λουμάκης - Πρόεδρος και ο Γιώργος Σαμαράς – Γεν. Γραμματέας αναφέρουν ότι η κατάσταση η υπέρβαση των στόχων του νέου ΕΣΕΚ με συνθήκες μόνιμου πλεονάσματος που καμία αποθήκευση δεν μπορεί να διασώσει αλλά και οι μηδενικές και αρνητικές τιμές στη χονδρική δεν θα αποβούν προς όφελος του καταναλωτή, αφού καθετοποιημένοι όμιλοι θα προσθέτουν «καπέλο» στις τιμές λιανικής ώστε να αποσβέσουν τα ανανεώσιμα «strandedassets» τους.
Γιαυτό, όπως σημειώνουν, θα πρέπει η Πολιτεία να παρέμβει με δραστικά μέτρα όπως είναι η αναστολή των αιτήσεων για όρους σύνδεσης Φ/Β. Επίσης ο ΣΠΕΦ αναφέρει ότι η προκήρυξη ενός νέου προγράμματος φωτοβολταϊκών συστημάτων έστω και εν μέρει αυτοπαραγωγής όπως το netbilling θα απειλήσει να εμπλέξει σε μια ατελέσφορη ατραπό χιλιάδες πληθυσμού.
Ωστόσο ο ΣΠΕΦ σημειώνει ότι εάν προχωρήσει το εν λόγω πρόγραμμα του netbilling, δεν θα πρέπει οι αποζημιώσεις που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί για το πλεόνασμα της ενέργειας που θα εγχέουν στο δίκτυο να διαφοροποιούνται από τις ωριαίες τιμές εκκαθάρισης της χονδρεμπορικής αγοράς για τις ώρες επακριβώς που αυτό εγχύθηκε. Οι τιμές αποζημίωσης, δηλαδή, δεν θα πρέπει να εδράζονται σε μέσους μηνιαίους ή άλλους όρους όπως λ.χ. της Ειδικής Τιμής Αγοράς της τεχνολογίας, αφού έτσι θα αναστείλουν το φυσικό φρένο της αγοράς που δεν είναι άλλο από τις ωριαίες μηδενικές ή και αρνητικές τιμές.
Η επιστολή
Αναστολή της έκδοσης υπουργικής απόφασης για την ενεργοποίηση του προγράμματος netbilling.
Όπως είναι πλέον εμφανές η αγορά των ΑΠΕ και ειδικότερα των φωτοβολταικών στην χώρα μας έχει εξόχως υπερθερμανθεί, όχι δυστυχώς μόνο σε επίπεδο νέας εγκατεστημένης ισχύος (περί το +1,5 GW/έτος), αλλά πολύ χειρότερα και σε επίπεδο εκδοθέντων όρων σύνδεσης δηλαδή απολύτως ώριμων προς υλοποίηση νέων έργων. Σε πρόσφατο συνέδριο, σύμφωνα με έγκυρα δημοσιεύματα, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ κ. Μ. Μανουσάκης αναφέρθηκε σε 14 GW έργων ΑΠΕ εν λειτουργία στη χώρα μας και επιπλέον 21 GW με όρους σύνδεσης, μέγεθος εξαιρετικά ανησυχητικό αφού πριν μερικούς μήνες τούτο βρισκόταν στα 15 GW. Όλα αυτά σε μια χώρα που η ζήτηση ηλεκτρισμού στον πραγματικό χρόνο μαζί και με τις εξαγωγές (αν και επί οικονομική ζημία η συντριπτική τους πλειοψηφία) δεν ξεπερνά τα 6-10 GW. Περαιτέρω, ο όγκος ώριμων αδειοδοτικά έργων που έχουν αιτηθεί και αναμένουν όρους σύνδεσης από τους διαχειριστές φθάνει τα επιπλέον 40-45 GW.
Φαίνεται λοιπόν πως σε κάθε περίπτωση η υπέρβαση των στόχων του νέου ΕΣΕΚ σε εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ το 2030 είναι όχι μόνο βέβαιη αλλά αναμένεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 35 GW. Ένα τέτοιο ανανεώσιμο δυναμικό (με ή χωρίς τα μεγάλα υδροηλεκτρικά σε αυτό) δύναται να παράγει ετησίως πάνω από 65 TWh, οπότε συγκρινόμενο με την κατανάλωση που είναι πτωτική από το 2008 και καθηλωμένη τώρα στις 49,5 TWh, δημιουργεί συνθήκες μόνιμου πλεονάσματος που καμία αποθήκευση δεν μπορεί να διασώσει. Η αποθήκευση μπορεί μόνο να ετεροχρονίσει την παραγωγή αλλά επουδενί να λύσει το πρόβλημα μιας μόνιμης ηλεκτροπαραγωγικής υπερδυναμικότητας ως προς τη τελική ζήτηση. Οπότε το μόνο που θα απομένει σε μια τέτοια περίπτωση είναι οι περικοπές της ανανεώσιμης παραγωγής σε συνδυασμό βεβαίως και με μηδενικές και αρνητικές τιμές στη χονδρική, οι οποίες όμως δεν θα αποβούν προς όφελος του καταναλωτή, αφού καθετοποιημένοι όμιλοι θα προσθέτουν «καπέλο» στις τιμές λιανικής ώστε να αποσβέσουν τα ανανεώσιμα «strandedassets» τους. Σε ότι αφορά δε τους μη καθετοποιημένους παραγωγούς που φέρουν υποχρεώσεις αγοράς είτε απευθείας είτε μέσω των συμβάσεων λειτουργίας τους, η συντριπτική πλειοψηφία θα εκτοπιστεί από τον χώρο καταγράφοντες προηγουμένως σημαντικές οικονομικές ζημίες.
Δυστυχώς η ενημέρωση για την ζοφερή τεχνοκρατικά κατάσταση που διαμορφώνεται πλέον στον χώρο των ΑΠΕ δεν φαίνεται να φθάνει στο επενδυτικό κοινό και έτσι η πολυπόθητη «αυτορρύθμιση», προς ώρας τουλάχιστον, δεν λειτουργεί. Υπό τις συνθήκες αυτές η Πολιτεία, όσο και να μην επιθυμεί να παρέμβει με δραστικά μέτρα όπως η αναστολή των αιτήσεων για όρους σύνδεσης Φ/Β και στον ΑΔΜΗΕ, οφείλει κατά την γνώμη μας τουλάχιστον να μην υποδαυλίζει περαιτέρω την επενδυτική «φούσκα», που απειλεί να πλήξει χιλιάδες κόσμου.
Υπό έναν τέτοιο στοιχειωδώς εγκρατή ρόλο εκτιμούμε πως η ενεργοποίηση από το Υπουργείο σας και νέου προγράμματος φωτοβολταϊκών συστημάτων έστω και εν μέρει αυτοπαραγωγής όπως το netbilling, επί του παρόντος τουλάχιστον και μέχρι να κοπάσει η επενδυτική υπερθέρμανση που αναλύσαμε ανωτέρω, παρέλκει, αφού θα απειλήσει να εμπλέξει σε μια ατελέσφορη ατραπό χιλιάδες πληθυσμού. Πολύ περισσότερο, το Υπουργείο σας στις συνθήκες που διαμορφώνονται και εφόσον τελικά προχωρήσετε οποτεδήποτε στην έναρξη του netbilling, δεν θα πρέπει οι αποζημιώσεις που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί για το πλεόνασμα της ενέργειας που θα εγχέουν στο δίκτυο να διαφοροποιούνται από τις ωριαίες τιμές εκκαθάρισης της χονδρεμπορικής αγοράς για τις ώρες επακριβώς που αυτό εγχύθηκε. Οι τιμές αποζημίωσης, δηλαδή, δεν θα πρέπει να εδράζονται σε μέσους μηνιαίους ή άλλους όρους όπως λ.χ. της Ειδικής Τιμής Αγοράς της τεχνολογίας, αφού έτσι θα αναστείλουν το φυσικό φρένο της αγοράς που δεν είναι άλλο από τις ωριαίες μηδενικές ή και αρνητικές τιμές.