ΕΡΕΥΝΑ PWC
- 01 Aug 2024
- επικαιρότητα
Η Nestle ήταν η πρώτη που αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις της για το σύνολο του έτους, επικαλούμενη τη στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερα brands και σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis ανακοίνωσε μείωση 48% στα καθαρά κέρδη και η McDonald’s υποχώρηση των παγκόσμιων πωλήσεών της το δεύτερο τρίμηνο του έτους, για πρώτη φορά μετά από σχεδόν 40 χρόνια, διότι οι καταναλωτές είτε περιόρισαν την εκτός σπιτιού εστίαση είτε επέλεξαν φθηνότερες λύσεις.
Παγκόσμια τάση που επιβεβαιώνεται και από την 27η Ετήσια Παγκόσμια Έρευνα της PwC. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, «μόνο» το 38% των CEOs παγκοσμίως εκτιμούν ότι η παγκόσμια οικονομία θα βελτιωθεί. Στην Ελλάδα, ωστόσο, το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 54%.
Το 76% των Ελλήνων CEOs, από 46% που ήταν πέρυσι, πιστεύει ότι η ελληνική οικονομία θα βελτιωθεί τους επόμενους 12 μήνες, εκφράζοντας υψηλότερα ποσοστά αισιοδοξίας σε σχέση με τους ομολόγους τους παγκοσμίως. Μάλιστα το ποσοστό των αισιόδοξων Ελλήνων CEOs είναι πολλαπλάσιο έναντι των Ιταλών (26%), των Ισπανών (36%), των Πορτογάλων (25%), των Γάλλων (22%) και των Γερμανών (26%).
Αυτή η αισιοδοξία των Ελλήνων αποτυπώνεται και στη σιγουριά που αισθάνονται για τις προοπτικές αύξησης των εσόδων της εταιρείας τους. Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι στο 54%, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι στο 37%, ενώ στην Ιταλία μόλις το 29% δηλώνει εξαιρετικά ή πολύ σίγουρο για τις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας του μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Στην Ισπανία είναι το 30%, στην Πορτογαλία το 40%, στην Γαλλία το 33%, στη Γερμανία το 42% και στη Δυτική Ευρώπη το 37%.
Η υπεραισιοδοξία των Ελλήνων CEOs -σ.σ. στην έρευνα συμμετείχαν 78 CEOs από την Ελλάδα και 4.702 παγκόσμιοι CEOs-, πιθανότατα να συνδέεται με το γεγονός ότι οι ελληνικές εταιρείες παρουσίασαν τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης των εσόδων και κερδοφορίας κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στις μελλοντικές προοπτικές.
Στην ερώτηση «ποια ήταν η αύξηση των εσόδων της εταιρείας και το περιθώριο κέρδους για το πιο πρόσφατα ολοκληρωμένο οικονομικό έτος» (σ.σ. αφορά το 2022), οι ελληνικές εταιρείες εμφανίζουν τη δεύτερη υψηλότερη αύξηση πωλήσεων και το υψηλότερο ποσοστό σε επίπεδο περιθωρίου κέρδους. Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 17,8% και το περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο 15,8%, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος ήταν 11,6% και 10,8% αντίστοιχα. Ο χαμηλός παγκόσμιος μέσος όρος στο περιθώριο κέρδους οφείλεται στην πτώση του ποσοστού της Κίνας στο 5% (από 20% που ήταν στην προηγούμενη έρευνα).
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Πορτογαλία με 18% και 11,5% αντίστοιχα και ακολουθούν η Ιταλία (14,2% και 10,6%), η Ισπανία (14,2% και 12,7%) και η Γαλλία (13,1% και 10,5%), ενώ στη Γερμανία καταγράφηκε αύξηση 8,4% των εσόδων ενώ δεν υπάρχουν στοιχεία για το περιθώριο κέρδους, διότι το δείγμα ήταν 30 επιχειρήσεις. Σε Κύπρο, Ιρλανδία, Τουρκία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο το περιθώριο κέρδους κινείται στα επίπεδα του 15%.
Σημαντική απόκλιση μεταξύ των Ελλήνων και των CEOs παγκοσμίως υπάρχει και σε ό,τι αφορά τις ανησυχίες. Παγκοσμίως οι μεγαλύτερες είναι ο πληθωρισμός (σε ποσοστό 24%), η μικροοικονομική μεταβλητότητα (24%), οι κυβερνοεπιθέσεις (21%), οι γεωπολιτικές συγκρούσεις (18%), η κλιματική αλλαγή (11%), οι κίνδυνοι για την υγεία (11%) αλλά και η κοινωνική ανισότητα (5%).
Στην Ελλάδα, οι διευθύνοντες σύμβουλοι ανησυχούν περισσότερο για την κλιματική αλλαγή σε ποσοστό 27% και τις γεωπολιτικές συγκρούσεις (ποσοστό 27%), ενώ δείχνουν λιγότερη ανησυχία για τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο (13%), τη μακροοικονομική αστάθεια (15%), τον πληθωρισμό (22%), τους κινδύνους για την υγεία (8%) και την κοινωνική ανισότητα (2%).
Οι ελληνικές εταιρείες θεωρούν τις ΗΠΑ, τη Γερμανία και την Κύπρο ως τις 3 πιο σημαντικές χώρες για αύξηση των εσόδων τους, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στη Δυτική Ευρώπη σε σχέση με το 2023. Παράλληλα, κοινή συνισταμένη στις απαντήσεις των συμμετεχόντων είναι η ανάγκη για επανεφεύρεση του επιχειρηματικού τους μοντέλου. Οκτώ στους δέκα συμμετέχοντες (79%) θεωρούν την τεχνολογία, τις προτιμήσεις των πελατών, τις ενέργειες των ανταγωνιστών και τις κυβερνητικές ρυθμίσεις ως τους μεγαλύτερους καταλύτες αλλαγών.
Αντίστοιχα, στο ένα τρίτο των περιπτώσεων, περισσότερο από το 20% των συνολικών πωλήσεων προήλθε από νέα προϊόντα και υπηρεσίες και ταυτόχρονα πάνω από το 75% των εταιρειών έχουν αναπτύξει νέα προϊόντα και υπηρεσίες και έχουν υιοθετήσει νέες τεχνολογίες με θετικό αντίκτυπο στις επιδόσεις τους.
Σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες απεξάρτησης από τον άνθρακα και στην ενσωμάτωση του κλιματικού κινδύνου στον οικονομικό τους σχεδιασμό οι Έλληνες CEOs αναφέρουν μεγαλύτερη πρόοδο σε σχέση με τους παγκόσμιους ομολόγους τους.
Παραδείγματος χάριν αναφορικά με τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης (συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης), το 17% από 10% παγκοσμίως την έχει ολοκληρώσει. Με το 13%, από 7% που είναι παγκοσμίως, να δηλώνει ότι έχει ενσωματώσει τον κλιματικό κίνδυνο στον χρηματοοικονομικό του σχεδιασμό.