ESPA 2014-2020
phone_forwarded
  • 210 52 21 024Phone center
  • 210 26 37 691Branch

επικαιρότητα

Read

«ΠΡΑΣΙΝΟΣ» ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ

Νέες αυξήσεις - φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
  • 16 Jan 2025
  • επικαιρότητα

Νέες ανατιμήσεις αναμένονται από την άνοιξη στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς στην ημερίδα «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών» πραγματοποιείται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας που πραγματοποιήθηκε χθες. Ο λόγος, σύμφωνα με τους ίδιους ο πράσινος πληθωρισμός, που ακούει στο επιπλέον κόστος για καθαρά καύσιμα, στα ETS και τους ρυθμιστικούς κανόνες της ΕΕ.

 Μετά το πέρας του Απριλίου αναμένονται αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά οι οποίες θα κυμανθούν μεταξύ 10-12% ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσιος Θεοδωράτος, τονίζοντας ότι ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει το αυξημένο κόστος λειτουργίας των πλοίων το οποίο πατάει στη νέα δέσμη μέτρων της ΕΕ, Fit for 55 αλλά και στην ένταξη της Μεσογείου στη ζώνη SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου) η οποία εκτινάσσει τις τιμές των καυσίμων.

Να θυμίσουμε ότι από την 1η Μαΐου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), που σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από το θείο. Aρα θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, το οποίο κοστίζει ακριβότερα.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της δέσμης των μέτρων με τον τίτλο «Fit for 55» για το κλίμα, που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεωρήθηκαν μια σειρά από κοινοτικά νομοθετήματα που αφορούν και τη ναυτιλία. Η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026 και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας. Ήδη άλλωστε όπως διευκρινίστηκε, το κόστος καυσίμου το οποίο αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου, έχει αυξηθεί κατά 20%. Πλέον αυτού υπάρχει επίσης το μισθολογικό κόστος, το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών, κ.α.. Σε κάθε περίπτωση επεσήμανε ότι υπάρχει και η ρήτρα καυσίμου που έχει θέσει ως όρο το Υπουργείο Ναυτιλίας και έχει περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την οποία η τιμή του εισιτηρίου προσαρμόζεται σύμφωνα με τις τιμές των καυσίμων. «Η τιμή του καυσίμου αποτελεί το 10-12% αυτού που θα επιφέρει την αύξηση στο εισιτήριο από 01/05/2025», ανέφερε χαρακτηριστικά. Εξήγησε δε ότι αν το υπερβάλλον κόστος δεν οδηγήσει σε αυξήσεις, θα υπάρξει ζήτημα βιωσιμότητας.

Ακόμα και στην περίπτωση που μέρος της αύξησης του κόστους αυτού μετακυλιστεί στους επιβάτες βέβαια, η ακτοπλoοία δεν δείχνει να πλέει στην επόμενη ημέρα με μπουνάτσα.

«Η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά περίπου 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, σε σύγκριση με ένα σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων» αναφέρει η μελέτη του ΙΟΒΕ «Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα» που παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο της ημερίδας από τον Πρόεδρος του Ιδρύματος, Νίκο Βέττα.

Βάσει της μελέτης αυτής, οι πιθανές συνέπειες της αύξησης του κόστους περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων με αποτέλεσμα τη μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το 2031. Τέλος, θα επιφέρει απώλεια θέσεων εργασίας, λόγω της συνολικής μείωση της δραστηριότητας του κλάδου της ακτοπλοΐας. Όσο για την ποσοτικοποίηση των αρνητικών επιδράσεων βάσει της μελέτης η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 16.000 σε ολόκληρη την ελληνική οικονομία.

Τόσο τα συμπεράσματα της μελέτης του ΙΟΒΕ όσο και οι ακτοπλόοι υπογράμμισαν την ανάγκη λήψης μέτρων στήριξης από την πολιτεία προκειμένου να μετριαστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της νέας νομοθεσίας καθώς και την ανάγκη το κράτος να συμμετάσχει στις επενδύσεις. Επενδύσεις που εκτιμάται ότι φτάνουν τα 4 δισ. ευρώ με τα στελέχη του κλάδου να επισημαίνουν ότι οι επενδύσεις που έχουν γίνει ξεπερνούν ήδη το 1 δισ.

Από πλευράς του το υπουργείο Ναυτιλίας και ο υπουργός υπογράμμισε τα χρηματοδοτικά εργαλεία που για πρώτη φόρα έχει στη διάθεσή του το υπουργείο και κάλεσε στην αξιοποίησή τους. Αναφερόμενος στο κόστος των «πράσινων πλοίων», ο κ. Στυλιανίδης έδωσε έμφαση στη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και συγκεκριμένα στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα πράσινα πλοία, μέσω ΣΔΙΤ, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 265 εκατ. Τόνισε δε τη σημασία του μοντέλου ΣΔΙΤ για τις μακροχρόνιες συμβάσεις, οι οποίες επιτρέπουν την αποτελεσματικότητα και τον έγκαιρο προγραμματισμό. «Αυτή η προσέγγιση ήταν η μόνη λύση για να γίνει η πράσινη μετάβαση στις άγονες γραμμές με ασφαλή πλοία», ανέφερε κλείνοντας ο Υπουργός.

Όσο για το κρίσιμο ζήτημα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο Υπουργός επεσήμανε την έλλειψη  βασικών λιμενικών υποδομών στα νησιά, τα οποία δημιουργούν θέματα ασφάλειας. Όπως εξήγησε, στη θέση μικρών λειτουργικών έργων, επιχειρήθηκαν στο παρελθόν φαραωνικά έργα που σπατάλησαν πολλά λεφτά δίχως να λύσουν τα πιο επείγοντα, άμεσα ζητήματα. Το Υπουργείο κινήθηκε γρήγορα ώστε να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.

Σημείωσε ότι στόχος είναι το ETS της ναυτιλίας να μπορεί να διατίθεται αλλού. «Πρέπει να επιστρέφει στην ακτοπλοΐα, δηλαδή εκεί από όπου προέρχεται», δήλωσε ο κ. Στυλιανίδης ζητώντας συμμάχους και βρίσκοντας τους ακτοπλόους σύμφωνους

Παρά την σύμφωνη γνώμη του Προέδρου του ΣΕΕΝ δε για το θέμα της έλλειψης των υποδομών, ο ίδιος υπογράμμισε ότι τα έργα δεν προχωρούν καθώς καθυστερούν οι επιδοτήσεις», το κομμάτι των καυσίμων (που αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου), υπάρχει επίσης το μισθολογικό κόστος, το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών, κ.α.». Επιπλέον, αναφέρθηκε στη ρήτρα καυσίμου που έχει θέσει ως όρο το Υπουργείο Ναυτιλίας και έχει περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την οποία η τιμή του εισιτηρίου προσαρμόζεται σύμφωνα με τις τιμές των καυσίμων. «Η τιμή του καυσίμου αποτελεί το 10-12% αυτού που θα επιφέρει την αύξηση στο εισιτήριο από 01/05/2025», ανέφερε χαρακτηριστικά.

K. HATZIDAKIS

Pensions today in Greece are issued faster than in Germany and France

read more

GEORGOULI CASE

V. Migas was deleted from SYRIZA after his "vulgar and sexist post"

read more

ELSTAT

6.7% increase in the industrial turnover index

read more

CONCLUSION ON THE DISASTER OF THE TEMBERS

In the foreground are system malfunctions

read more
1
2
3
4

Greece is a European success story

 

"Greece is a European success story. But the prime minister may not get credit for it in the upcoming elections," writes the Economist in one of its articles on Greece.

Politics
21 Apr 2023
Politics
21 Apr 2023
Akis Skertsos new government representative
economy
21 Apr 2023
Logistics, IT and finance graduates in demand for work

M. Sirengela: Syriza is deceiving the people

The Deputy Minister of Labor and Social Affairs, Maria Syregela, puts things in order regarding the creation of structures and accommodation centers for abused women.

Politics
21 Apr 2023
St. Anargyroi - Kamatero
21 Apr 2023
"Heimarros" St. Chirbas at Wednesday's council

Cash primary surplus of 2.6 billion euros in the first quarter

Regular budget revenue stood at 13,898 million euros, up from 11,842 million euros last year. Regarding regular budget expenditures, they amounted to 15,454 million euros.

economy
21 Apr 2023

POLITICS

A. Panopoulos

A. Panopoulos "closed" Chr. Banako

Aris Panopoulos, candidate for mayor of Chaidari, included Christos Banakos on his ballot... ...

25 Apr 2023 read more
Mass participation in the event of F. Karydas

Mass participation in the event of F. Karydas

Fotis Karyda's event, held in Kifissia, in view of the upcoming elections, was highly successful....

25 Apr 2023 read more
In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

Christos Aidonis, candidate for mayor of Pallini, shows momentum but also gathers personalities, ...

25 Apr 2023 read more
I. Tahmatzidis resigned as mayor

I. Tahmatzidis resigned as mayor

  Ioannis Tahmatzidis has officially announced his resignation from the position of mayor...

25 Apr 2023 read more
G. Constantatos received the Golden Cross

G. Constantatos received the Golden Cross

The mayor of Hellinikon - Argyroupoli, Yannis Konstantatos, received the highest honor of the Hol...

25 Apr 2023 read more
G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

The Region of Attica delivered four new, modern garbage trucks and 350 brown bins to the municipa...

25 Apr 2023 read more

INTERNATIONAL

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

US President Joe Biden has officially announced that he will seek a second term in the 2024 presi...

26 Apr 2023 read more

"Bell" of the WHO on the situation in Sudan

The World Health Organization sounded the alarm yesterday regarding Sudan, as a group of militant...

26 Apr 2023 read more
17 Greeks were repatriated from Sudan

17 Greeks were repatriated from Sudan

  The first 17 Greeks freed from Sudan landed on Greek soil yesterday morning. Among them...

26 Apr 2023 read more
Blood test detects 12 different cancers

Blood test detects 12 different cancers

An experimental blood test may be able to detect a dozen different types of cancer with a high de...

20 Apr 2023 read more
India most populous country in 2023

India most populous country in 2023

India will become the world's most populous country by mid-2023, surpassing China, according to e...

20 Apr 2023 read more
Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

The investigation into the circumstances under which Maradona took his last breath continues, wit...

20 Apr 2023 read more

ECONOMY

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

  High inflation has resulted in a reduction in real wages and an increase in the tax bur...

26 Apr 2023 read more
Stop playing

Stop playing "Monopoly" with the lives and deposits of Greeks

  Prime Minister Kyriakos Mitsotakis visited Schimatari, Thebes and Livadia yesterday....

26 Apr 2023 read more
The energy platform for common natural gas markets has started its operation

The energy platform for common natural gas markets has started its operation

  The European Commission has announced that the process that will allow European Union c...

26 Apr 2023 read more
Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

  A primary surplus of 3.079 billion euros was presented by the execution of the budget b...

26 Apr 2023 read more
This year's ENFIA has arrived

This year's ENFIA has arrived

  Over the weekend more than 7 million property owners will receive their ENFIA liquidati...

26 Apr 2023 read more
Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

The position of Permanent Representative in the Permanent Greek Delegation to the Organization fo...

25 Apr 2023 read more
Click to read the Terms of Use - Privacy Policy