Ο ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΑ 17 ΕΤΗ
- 04 Apr 2023
- διεθνή
Στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την ηλικία του στόλου αυτοκινήτων κατατάσσουν την Ελλάδα τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.
Ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος διαμορφώνεται στα 12 χρόνια για τα επιβατικά αυτοκίνητα, η Ελλάδα έχει φτάσει τη 17ετία.
Ιδιοκτήτες συνεργείων στη Θεσσαλονίκη επιβεβαιώνουν ότι τα οχήματα, που μπαίνουν στα συνεργεία είναι πολλών ετών, με τους ιδιοκτήτες τους να κάνουν κάθε απαιτούμενη ενέργεια για να παρατείνουν τον χρόνο ζωής τους.
«Είναι αλήθεια αλλά τουλάχιστον οι οδηγοί κοιτάνε να τα συντηρούν γιατί δεν υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσουν καινούργια. Τα παλιά οχήματα δεν έχουν προηγμένα συστήματα ασφαλείας και αυτό είναι πρόβλημα. Εμείς συμβουλεύουμε να ελέγχουν οπωσδήποτε τα φρένα για να μην προκαλούνται ατυχήματα, οι μηχανικές βλάβες επιδιορθώνονται», δήλωσε ο Τάσος Λυκάρτζης Ιδιοκτήτης Συνεργείου, Πρώην Πρόεδρος ΟΒΕΑΜΜΕ.
Το ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων με Ι.Χ. ηλικίας έως 5 ετών περιορίζεται σε 15% ενώ για τα οχήματα 16-25 ετών το ποσοστό αυτό είναι διπλάσιο.
Τα ποσοστά θανατηφόρων δυστυχημάτων με παλιά οχήματα είναι ανησυχητικά καθώς αφορούν τον μέσο όρο ηλικίας του ελληνικού στόλου των Ι.Χ. στη χώρα μας και όχι κάποιον περιορισμένο αριθμό οχημάτων.
Η ανανέωση όμως του στόλου οχημάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, μιας και η χώρα έχει περάσει διαδοχικές κρίσεις τα προηγούμενα χρόνια και έχει μείνει πίσω σε σχέση με την υπόλοιπη Ε.Ε. Για να αλλάξει η κατάσταση, θα πρέπει από τα 5,5 εκ. αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, να αντικατασταθούν 2,3 εκ. οχήματα με νεότερα, ηλικίας έως 5 ετών.
Καινούρια μεταχειρισμένα που είτε εισάγονται είτε διοχετεύονται στην αγορά μέσω εταιριών leasing μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στη διαδικασία. Με το μέσο κόστος συμβατικού αυτοκινήτου 5ετίας στα περίπου 15.000 ευρώ, χρειάζεται επένδυση 34 δισ. ευρώ για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος.
Με δεδομένα τα σημάδια βελτίωσης στο οικονομικό κλίμα της χώρας, είναι φανερό πως υπάρχει ανάγκη να δοθούν χρηματοοικονομικά εργαλεία και κίνητρα για την ανανέωση του στόλου με μεγαλύτερο ρυθμό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κάτι που μπορεί να γίνει μόνο με σύμπραξη κράτους και ιδιωτικού τομέα. Σε ένα τέτοιο στρατηγικό σχέδιο, η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να ενώσει τις δυνάμεις της με εταιρίες που πρωτοπορούν τεχνολογικά αλλά και φορείς που γνωρίζουν τις ανάγκες και το εγχώριο τοπίο.
Ένα παράδειγμα είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, που έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια περισσότερα από 6,4 δισ. ευρώ στην Ελλάδα. Στις βασικές της προτεραιότητες συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ιδιωτικού τομέα κι αυτό περιλαμβάνει την υποστήριξη επιχειρήσεων στον τομέα της κινητικότητας, όπως εξηγεί η επικεφαλής της Τράπεζας για την Ελλάδα και την Κύπρο Andreea Moraru. «Το κόστος των οδικών ατυχημάτων, τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά, είναι πολύ μεγάλο για να το αγνοήσει κανείς. Τα ατυχήματα μπορούν να αποφευχθούν με επενδύσεις σε καλύτερους δρόμους, περιορισμό των κινδύνων, ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση» σημειώνει.