ESPA 2014-2020
phone_forwarded
  • 210 52 21 024Phone center
  • 210 26 37 691Branch

οικονομία

Read

ΛΥΣΗ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΡΟΩΝ - ΕΚΡΟΩΝ

Χάος με την παραβατικότητα στην αγορά υγρών καυσίμων
  • 19 Jan 2024
  • οικονομία

Πλαφόν στα μικτά περιθώρια κέρδους και αδυναμία ελέγχων, λόγω της μη ολοκλήρωσης του συστήματος εισροών - εκροών, μετά από 11 χρόνια, από την αρχική του εφαρμογή, “ναρκοθετούν” την πορεία της αγοράς καυσίμων.

Σε συνδυασμό, δε, με την υψηλή φορολογία, που κινητροδοτεί την παραβατικότητα και μάλιστα την βαριάς μορφής, απειλούν τη βιωσιμότητα πολλών μικρών και μη επιχειρήσεων, θέσεις εργασίας, την πράσινη μετάβαση του κλάδου υγρών καυσίμων αλλά και την εύρυθμη συνολικά λειτουργία της αγοράς. Αυτό ανέφερε, σε συνέντευξη τύπου η διοίκηση του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών στέλνοντας “ηχηρά” σήματα στην κυβέρνηση, που παράλληλα παραπέμποντας στην τελευταία Έκθεση του ΙΟΒΕ για τον κλάδο,  ανέφερε ότι οι συσσωρευμένες απώλειες του κλάδου αθροίζουν 450 εκατ ευρώ τα τελευταία έτη.

“Η αγορά αυτή είναι προβληματική, είναι παραβατική και αυτό οδηγεί να είναι κατά κανόνα ζημιογόνα. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι η αγορά αυτή με τα σημερινά της χαρακτηριστικά θα οδηγήσει πολλές εταιρείες και πολλά πρατήρια στην έξοδο” τόνισαν  ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Αληγιζάκης και ο αντιπρόεδρος Χρήστος Τζιόλας,

“Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες” επεσήμανε ο Γιάννης Αληγιζάκης σημειώνοντας πως το πρόβλημα της παραβατικότητας για την αντιμετώπισή του χρειάζεται ένα σύγχρονο σύστημα εισροών-εκροών. Συμπλήρωσε, δε, έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος τα τελευταία χρόνια, αν και το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ έχουν στο μεταξύ δείξει έντονη βούληση για να κλείσει η εκκρεμότητα, που θα απαιτήσει μια κρατική δαπάνη της τάξης των 2 εκατ. ευρώ. “Η ΑΑΔΕ και το ΥΠΟΙΚ από ό,τι ξέρουμε έχουν προχωρήσει στο σχεδιασμό που θα οδηγήσει σε ένα χρόνο στη λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος εισροών και εκροών. Ας ελπίσουμε ότι το σύντομα θα λειτουργεί, όπως και ο νέος  νόμος, με τον οποίο, όπως ανέφερα, οι εταιρείες έχουν επωμιστεί βάρος που ανήκει στο κράτος” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης.

Το πλαφόν

Σε σχέση με το πλαφόν,  ο κ. Αληγιζάκης υπογράμμισε ότι συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο, αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα  κτλ.

Συγκεκριμένα με βάση ποσά αναφέρθηκαν το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων φτάνει  μόλις το 0,5%. Όπως ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης για 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας. 

Αναλυτικά με βάση τα στοιχεία την πρόσφατης Έρευνας του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022), το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022).

Σύμφωνα, δε, με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Χρήστο Τζιόλα τα χαμηλά περιθώρια σε συνδυασμό με την ύπαρξη πολλών πρατηρίων δημιουργεί προβληματική εικόνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι  η ελληνική αγορά έχει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη (1,1) αλλά και χαμηλές ποσότητες ετήσιων πωλήσεων ανά πρατήριο, περίπου 1200 κυβικά ανά έτος την ώρα που πχ στη Γαλλία είναι πάνω από 5.000. Επίσης, η μέση ετήσια κατανάλωση καυσίμων, ανά αυτοκίνητο, στην Ελλάδα είναι χαμηλή, φτάνοντας τα 80 κυβικά, την ώρα που π.χ. στη Σερβία είναι 600-700 κυβικά μέτρα.

Ουσιαστικά, όπως ειπώθηκε, η αγορά έχει υψηλό δείκτη ανταγωνισμού, με πολλά σημεία λιανικής και εταιρείες εμπορίας, αλλά με χαμηλές καταναλώσεις, λόγω και των αλλαγών στο στόλο με υβριδικά - ηλεκτρικά κτλ, και άκρως συμπιεσμένα περιθώρια, με παράλληλη υψηλή φορολογία και κρατική παρέμβαση Πεδίο δόξης λαμπρό, δηλαδή, για παραβατικές συμπεριφορές, στρεβλώσεις και προβληματικές καταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως αναφέρθηκε, πλέον στη χώρα μας δεν δραστηριοποιείται  ούτε μία πολυεθνική εταιρία ενώ έχει καταγραφεί δραστική μείωση των πρατηρίων από 8.500 το 2012 σε 5.500 σήμερα. Βέβαια, παρά την νησιωτικότητα και το ανάγλυφο με ορεινές και απομονωμένες περιοχές η χώρα “σηκώνει” όπως εκτιμάται τα μισά περίπου πρατήρια. ‘Η χώρα έχει πολλά πρατήρια. Είναι η τρίτη χώρα στην ΕΕ με 1,1 πρατήριο ανά 1000 αυτοκίνητα, όταν η Πορτογαλία έχει τα μισά και η Γαλλία πολύ λιγότερα” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης και προσέθεσε ότι η αγορά είναι “χαμηλής συγκέντρωσης και υψηλού ανταγωνισμού.”

Στο φόντο αυτό ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί ότι το κράτος πρέπει να ενεργήσει άμεσα σε τρία επίπεδα:

  • Στην άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους το οποίο δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά με αποτέλεσμα τελικά ο καταναλωτής να πληρώνει πιο ακριβά το προϊόν.
  • Αντιμετώπιση και περιορισμό της παραβατικότητας τόσο στο παράνομο εμπόριο καυσίμων όσο και στην απόκλιση στις ποσότητες μεταξύ δεξαμενής και αντλίας
  • Αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν.

Μάλιστα, η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ ανέφερε ότι τόσο η αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος της παραβατικότητας όσο και η άρση του πλαφόν θα καταλήξουν σε έμμεση μείωση των τιμών για τον καταναλωτή, δεδομένου ότι θα δώσουν περιθώρια για την ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού που σήμερα, νοθεύεται από αθέμιτες πρακτικές.

Η απόκλιση αντλίας-παράδοσης καυσίμου

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με το 2021. Η απόκλιση στην αντλία σε σχέση με τις ποσότητες παράδοσης, που εάν είναι μέχρι το 1% είναι τεχνικά αποδεκτή, ανεβαίνει συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Με βάση, δε, τα στελέχη του Συνδέσμου, τα πρατήρια που παραδίδουν έως και 10% λιγότερες ποσότητες ανεβαίνουν διαρκώς. Χωρίς, όμως να δώσουν είναι διψήφιο, τόνισαν ότι πλέον τα “κόλπα” επιτρέπουν “χειρουργικές” κινήσεις με ελλειμματικές παραδόσεις, ανά αυτοκίνητο και κατά το δοκούν. Κάποιοι, δε,  υποστηρίζουν ότι τα πρατήρια με παραβατική συμπεριφορά, σε σχέση, με παραδόσεις, βρίσκεται κοντά στο 20%.

Τι πρέπει να γίνει;

Στο φόντο αυτό, η συνταγή, που προτείνει ο Σύνδεσμος έχει να κάνει με:

  • Επικαιροποίηση των ψηφιακών προδιαγραφών υφιστάμενων συστημάτων, κάτι που θέλει τεχνική και νομοθετική παρέμβαση με ΥΑ. Σε διαφορετικούς χρόνους έγιναν διάφορες φάσεις και άρα η κωδικοποίηση των στοιχείων δεν μπορεί να γίνει. Επίσης χρειάζεται διασύνδεση με το Κεντρικό Σύστημα Φορολογικών Αποθηκών.
  • Επικαιροποίηση λογισμικού πρατηρίων με έλεγχο σε 26 σημεία
  • Ανάπτυξη πλατφόρμας συλλογής στοιχείων και διακρίβωση απαιτούμενων παρεμβάσεων

“Επίσης αν και έχουμε καλύψει όλη την αγορά με το σύστημα εισροών - εκροών έχει αφεθεί εκτός ένα μικρό κομμάτι που αποτελεί τμήμα, όμως, της αγοράς. Πέρα από πρατήρια και υπάρχουν σημεία με πρατήρια βιομηχανίας σε μεταλλεία σε πρατήρια ΚΤΕΛ σε συνεταιρισμούς ταξί, βιομηχανικά πρατήρια, που όμως είναι ανοικτά στο κοινό και δεν ελέγχονται” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και προσέθεσε:

“Αν ξεχάσουμε τα διεθνή ζητήματα, που επηρεάζουν και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι υπάρχει το ερώτημα. Μπορούμε να κάνουμε κάτι; Μπορούμε με προϋποθέσεις με παρέμβαση στους ενδογενείς τομείς. Σε δυο άξονες, ο περιορισμός παραβατικότητας και ο δεύτερος ενίσχυση του ανταγωνισμού με άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

για τις νόμιμες επιχειρήσεις που λειτουργούν ασφυκτικό το περιβάλλον είναι η λύση” κατέληξε και τόνισε ότι  η πολύ μεγάλη έξαρση παραβατικότητας, που μεταφράζεται σε αθέμιτο ανταγωνισμό απειλεί τη βιωσιμότητα” κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.

K. HATZIDAKIS

Pensions today in Greece are issued faster than in Germany and France

read more

GEORGOULI CASE

V. Migas was deleted from SYRIZA after his "vulgar and sexist post"

read more

ELSTAT

6.7% increase in the industrial turnover index

read more

CONCLUSION ON THE DISASTER OF THE TEMBERS

In the foreground are system malfunctions

read more
1
2
3
4

Greece is a European success story

 

"Greece is a European success story. But the prime minister may not get credit for it in the upcoming elections," writes the Economist in one of its articles on Greece.

Politics
21 Apr 2023
Politics
21 Apr 2023
Akis Skertsos new government representative
economy
21 Apr 2023
Logistics, IT and finance graduates in demand for work

M. Sirengela: Syriza is deceiving the people

The Deputy Minister of Labor and Social Affairs, Maria Syregela, puts things in order regarding the creation of structures and accommodation centers for abused women.

Politics
21 Apr 2023
St. Anargyroi - Kamatero
21 Apr 2023
"Heimarros" St. Chirbas at Wednesday's council

Cash primary surplus of 2.6 billion euros in the first quarter

Regular budget revenue stood at 13,898 million euros, up from 11,842 million euros last year. Regarding regular budget expenditures, they amounted to 15,454 million euros.

economy
21 Apr 2023

POLITICS

A. Panopoulos

A. Panopoulos "closed" Chr. Banako

Aris Panopoulos, candidate for mayor of Chaidari, included Christos Banakos on his ballot... ...

25 Apr 2023 read more
Mass participation in the event of F. Karydas

Mass participation in the event of F. Karydas

Fotis Karyda's event, held in Kifissia, in view of the upcoming elections, was highly successful....

25 Apr 2023 read more
In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

Christos Aidonis, candidate for mayor of Pallini, shows momentum but also gathers personalities, ...

25 Apr 2023 read more
I. Tahmatzidis resigned as mayor

I. Tahmatzidis resigned as mayor

  Ioannis Tahmatzidis has officially announced his resignation from the position of mayor...

25 Apr 2023 read more
G. Constantatos received the Golden Cross

G. Constantatos received the Golden Cross

The mayor of Hellinikon - Argyroupoli, Yannis Konstantatos, received the highest honor of the Hol...

25 Apr 2023 read more
G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

The Region of Attica delivered four new, modern garbage trucks and 350 brown bins to the municipa...

25 Apr 2023 read more

INTERNATIONAL

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

US President Joe Biden has officially announced that he will seek a second term in the 2024 presi...

26 Apr 2023 read more

"Bell" of the WHO on the situation in Sudan

The World Health Organization sounded the alarm yesterday regarding Sudan, as a group of militant...

26 Apr 2023 read more
17 Greeks were repatriated from Sudan

17 Greeks were repatriated from Sudan

  The first 17 Greeks freed from Sudan landed on Greek soil yesterday morning. Among them...

26 Apr 2023 read more
Blood test detects 12 different cancers

Blood test detects 12 different cancers

An experimental blood test may be able to detect a dozen different types of cancer with a high de...

20 Apr 2023 read more
India most populous country in 2023

India most populous country in 2023

India will become the world's most populous country by mid-2023, surpassing China, according to e...

20 Apr 2023 read more
Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

The investigation into the circumstances under which Maradona took his last breath continues, wit...

20 Apr 2023 read more

ECONOMY

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

  High inflation has resulted in a reduction in real wages and an increase in the tax bur...

26 Apr 2023 read more
Stop playing

Stop playing "Monopoly" with the lives and deposits of Greeks

  Prime Minister Kyriakos Mitsotakis visited Schimatari, Thebes and Livadia yesterday....

26 Apr 2023 read more
The energy platform for common natural gas markets has started its operation

The energy platform for common natural gas markets has started its operation

  The European Commission has announced that the process that will allow European Union c...

26 Apr 2023 read more
Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

  A primary surplus of 3.079 billion euros was presented by the execution of the budget b...

26 Apr 2023 read more
This year's ENFIA has arrived

This year's ENFIA has arrived

  Over the weekend more than 7 million property owners will receive their ENFIA liquidati...

26 Apr 2023 read more
Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

The position of Permanent Representative in the Permanent Greek Delegation to the Organization fo...

25 Apr 2023 read more
Click to read the Terms of Use - Privacy Policy