ESPA 2014-2020
phone_forwarded
  • 210 52 21 024Phone center
  • 210 26 37 691Branch

οικονομία

Read

ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΑ VS ΞΑΠΛΩΣΤΡΑ

Τι βαραίνει περισσότερο τα νοικοκυριά
  • 31 Jul 2024
  • οικονομία

Παραμένει ενεργή η συζήτηση για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στο δημόσιο χώρο, όπως και κάθε καλοκαίρι, “κατ΄ αναλογία με ό,τι συμβαίνει τα Χριστούγεννα με τη γαλοπούλα και το Πάσχα με τον οβελία”, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ναυτιλιακός παράγων. Ουσιαστικά, αποτυπώνει τη βαρύτητα που έχει στο “εθνικό συνειδέναι” η ακτοπλοΐα, ένεκα της νησιωτικότητας, ένεκα του ότι έναντι της αεροπορίας αποτελεί ένα πιο “λαϊκό μέσο”, ειδικά εν μέσω θέρους, αλλά και ένεκα της σημασίας που έχει στην επιλογή προορισμών για τις διακοπές.

Βέβαια, πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει από την παλιά εικόνα, ακόμη και ό,τι ίσχυε πριν λίγα χρόνια, αλλά συχνά εκφεύγουν της προσοχής, παράμετροι με κρισιμότητα. Π.χ. οι δεσμεύσεις για συμβατικά πλοία για σταθερή σύνδεση σε 12μηνη βάση με τα νησιά είναι δεδομένες και άκρως κοστοβόρες με τη σημερινή σχεδίαση των γραμμών, οι ανάγκες της πράσινης μετάβασης, πολλές, (π.χ. μόνο η Attica φέτος θα “μαζέψει” για το κράτος, μέσω των εισιτηρίων περίπου 25 εκατ, ευρώ, ένεκα του πράσινου τέλους), οι απαιτήσεις για νέες επενδύσεις μεγάλες, ακόμη και για τις συνδέσεις των άγονων γραμμών, αλλά και τα κόστη εργασίας και καυσίμων σε έντονη διακύμανση και κυρίως άνοδο. Κι έτσι ακόμη κι αν η αεροπορία έχει αυξανόμενο ρόλο στη μεταφορά, με δυναμική λογική στη διαμόρφωση των τιμών, με προσφορές για έγκαιρες κρατήσεις, αλλά “τσιμπημένες”  τις τιμές στην κορύφωση της σεζόν, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι εκείνα, που βρίσκονται στη δημοσιότητα συνεχώς, χωρίς συχνά να “φωτίζεται” επαρκώς το όλο ζήτημα

Ειδικά, μάλιστα, όταν εκφεύγει της προσοχής το “δέον γενέσθαι” με τις άγονες γραμμές, όπου ναι μεν αυξάνονται οι επιδοτήσεις, αλλά θα πρέπει να προωθηθεί ένας νέος σχεδιασμός, που να εξυπηρετεί τα νέα δεδομένα για κάλυψη δρομολογίων με σύγχρονα πλοία, ή όταν ξεχνάμε ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν “ρυθμισμένες τιμές” από το κράτος, αλλά με διαγωνισμούς με χαμηλό διεθνές ενδιαφέρον, ή όταν η ακτοπλοϊα είναι εκτός των επιδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων ανάλογων χρηματοδοτήσεων.

Το εισόδημα

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως συμβαίνει με όλα τα αγαθά το ζήτημα των τιμών έχει να κάνει με το διαθέσιμο εισόδημα και όχι ενδεχομένως per se με το κόστος ενός εκάστου του εισιτηρίου. Αυτό άλλωστε, πριν λίγες μέρες το παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στη συνέντευξή του στον Τ/Σ Σκάι. Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε την στόχευση της κυβέρνησης, που είναι η απάντηση στην ακρίβεια να δοθεί μέσω της στήριξης του διαθέσιμου εισοδήματος. “Τα έσοδα είναι το εισόδημα, ο μισθός ο οποίος κάθε μήνα μπαίνει στο νοικοκυριό. Όσο αυξάνονται οι πραγματικοί μισθοί, τόσο βελτιώνεται το διαθέσιμο εισόδημα. Όσο μειώνονται οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, τόσο αυξάνεται το πραγματικό εισόδημα. Η πολιτική μας εξ αρχής, κεντρικός στόχος της πολιτικής μας, ήταν η σημαντική αύξηση των μισθών. Ήδη βλέπουμε τέτοιες ενδείξεις, ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί 28% -θέλω να το θυμίσω-, από τότε που ήρθαμε στα πράγματα” σημείωσε.

Η τιμή εισιτηρίων και … ξαπλώστρας

Ουσιαστικά εκεί είναι το “πυρηνικό ζήτημα” για το θέμα του κόστους εισιτηρίων. Προφανώς, έχουν ανέβει, αλλά το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν το πορτοφόλι του Έλληνα και της Ελληνίδας αντέχουν για τις τιμές, όπως έχουν διαμορφωθεί. Και βέβαια συμπλήρωση του ερωτήματος έρχεται με μια σύγκριση των τιμών που έχουν υπηρεσίες και αγαθά σε τουριστικούς προορισμούς.

Άραγε, τι είναι πιο ακριβό, λοιπόν, ένα σετ ξαπλώστρας σε έναν “προσιτό” νησιωτικό προορισμό ή το εισιτήριο πλοίου για τη μετάβαση στον προορισμό αυτό. Μια τυπική τιμή, πλέον ξεκινά για δυο ξαπλώστρες με ομπρέλα, δηλαδή ένα σετ, ξεκινά π.χ. στα Χανιά Κρήτης, από 14 ευρώ. Ουσιαστικά η ξαπλώστρα παρέχεται δωρεάν αλλά η ελάχιστη κατανάλωση  είναι στα 7 ευρώ. Να σημειωθεί ότι π.χ. σε χερσαίους προορισμούς η ελάχιστη κατανάλωση είναι στα 4 ευρώ. Από εκεί και πέρα οι τιμές πάνε στα 20 ευρώ το σετ, κι ανεβαίνουν φτάνοντας ή και ξεπερνώντας τα 100 ευρώ, το σετ, σε δημοφιλείς και κοσμικές παραλίες.

Συγκριτικά να αναφέρουμε ότι ένα εισιτήριο με οικονομική, δηλαδη κατάστρωμα για το ταξίδι με Χανιά, χωρίς εκπτώσεις, είναι στα 49 ευρώ, ενώ στα 54 ευρώ με ταχύπλοο. Δηλαδή όσο μια “θέση πρώτο τραπέζι πίστα” σε κοσμική παραλία. Εναλλακτικά στη Σύρο, οι τιμές σε μια “μουράτη” παραλία (υπάρχουν και τέτοιες στη Σύρο), ξεκινούν, για την πρώτη σειρά, από 35 ευρώ το σετ και πάνε προς τα πάνω, ανάλογα το Beachbar. Ένα εισιτήριο, με δεδομένο, ότι ήδη τρέχουν προσφορές, με συμβατικό πλοίο, ξεκινά από τα 36,5 ευρώ, για τη γραμμή Πειραιάς - Σύρος, ενώ με ταχύπλοο, η τιμή είναι από 54 ευρώ και πάνω.

Σε Νάξο και Πάρο η εικόνα παραπέμπει σε μια σχετική”υπεροχή”  στις τιμές  των εισιτηρίων έναντι της ξαπλώστρας . Πχ. ένα εισιτήριο οικονομικής  για τη Νάξο με συμβατικό πλοίο, είναι στα 51,50 ευρώ με το ταχύπλοο να κοστίζει 64,70 ευρώ. Ουσιαστικά λίγο πιο πάνω από μια “καλή ξαπλώστρα” σε κάποιες από τις χρυσαφένιες και συνάμα κοσμικές παραλίες του νησιού. Ούτε, λόγος, βέβαια, για τα ανάλογα “μουράτα” στέκια της Μυκόνου ή της Πάρου. Πάντως, πάντα υπάρχει η λύση του  … myCoast και του … αράγματος με το προσωπικό εξοπλισμό σκίασης στο ελεύθερο τμήμα της παραλίας, που σε πολλά νησιά, πλέον, είναι κατοχυρωμένο.

Οι διακοπές

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το εάν το σπορ των διακοπών είναι προσιτό πλέον, για τους πολλούς, είναι μια άλλη συζήτηση, πέρα από τα κόστη μεταφοράς και κυρίως έχει να κάνει με το πώς, με δεδομένη την τόνωση της διεθνούς ζήτησης, η χώρα “δομεί’ το προϊόν της. Όπως, δε, τόνισε, ο Πρωθυπουργός, στον Τ/Σ Σκάι, είναι “ένα ζήτημα το οποίο μας απασχολεί για δύο λόγους: ο πρώτος είναι διότι θέλουμε οι συμπολίτες μας να μπορούν να πάνε να κάνουν διακοπές όσο το δυνατόν πιο οικονομικές. Και όταν διαβάζω δημοσιεύματα ότι υπάρχει ένα κομμάτι του πληθυσμού, δεν ξέρω πόσο είναι αλλά είναι ένα κομμάτι του πληθυσμού, που δυσκολεύεται σήμερα να πάει διακοπές…” τόνισε και συμπλήρωσε σε σχετική παρατήρηση για την αδυναμία των μισών Ελλήνων να κάνουν διακοπές, ότι “τουλάχιστον υπάρχει ευτυχώς και η επιλογή” άλλων τόπων, των χωριών και των τόπων καταγωγής ή των χερσαιων προορισμών. “Και ευτυχώς η χώρα μας έχει και πάρα πολλούς προορισμούς οι οποίοι παραμένουν πολύ οικονομικοί και ποιοτικοί. Δεν είναι όλη η χώρα οι ακριβοί τουριστικοί προορισμοί. Το δεύτερο προφανώς έχει να κάνει και με την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας, του τουριστικού μας προϊόντος, και την αξιοπιστία της ακτοπλοΐας, η οποία για τη χώρα μας είναι απολύτως…”

Μειώσεις ΦΠΑ;

Πάντως, προς μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ΙΧ εξετάζει η κυβέρνηση όπως σημείωσε, μιλώντας, χθες, στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ουσιαστικά, το όλο θέμα με τη μείωση του ΦΠΑ στα ΙΧ έχει τεθεί στο “τραπέζι”. Μένει, βέβαια, να φανεί και η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών, που έχει και τον πρώτο ρόλο, κρατώντας “το δημοσιονομικό ζύγι” αλλά και έχοντας μια “συστολή” σε τέτοιες κινήσεις μειώσεων εμμέσων φόρων.

Όπως, χαρακτηριστικά,  δήλωσε, ο κ. Στυλιανίδης “γίνεται παράλληλα διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ιδιωτικής Χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542”.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ΙΧ είναι στο 24% και η συζήτηση που γίνεται σύμφωνα με πληροφορίες είναι να μειωθεί στο 13%. Να σημειωθεί επίσης ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να ελέγξει εάν αυτή η μείωση θα περάσεις το εισιτήριο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται εντός τριών ημερών να ενημερώνουν για κάθε αναπροσαρμογή του εισιτηρίου τους. 

 

Εκπτώσεις και μειώσεις

Αναλυτικά, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι οι τιμές στα στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων είναι σταθερές και ελαφρά μειούμενες και αυξημένες στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. 

Να σημειωθεί, ότι με βάση πηγές της ακτοπλοΐας, το 35% των εισιτηρίων που διατίθενται, ειδικά σε συμβατικά πλοία, είναι σε διαδικασία εκπτώσεων (κοινωνικά κριτήρια, πρόγραμμα πιστότητας, προσφορές κτλ).

Πάντως, ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι είναι σε επαφή με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Αναφέρθηκε μάλιστα και στην πρόσφατη επιστολή που απηύθυνε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, με την οποία ζήτησε στενότερη συνεργασία και τη διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας για ενδεχόμενη παράνομη συμπεριφορά (εναρμονισμένες πρακτικές κ.α.).  Και πρόσθεσε: “Την ίδια στιγμή με την ιδιότητα μου ως πρώην Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο Υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν”. 

 

 

 

K. HATZIDAKIS

Pensions today in Greece are issued faster than in Germany and France

read more

GEORGOULI CASE

V. Migas was deleted from SYRIZA after his "vulgar and sexist post"

read more

ELSTAT

6.7% increase in the industrial turnover index

read more

CONCLUSION ON THE DISASTER OF THE TEMBERS

In the foreground are system malfunctions

read more
1
2
3
4

Greece is a European success story

 

"Greece is a European success story. But the prime minister may not get credit for it in the upcoming elections," writes the Economist in one of its articles on Greece.

Politics
21 Apr 2023
Politics
21 Apr 2023
Akis Skertsos new government representative
economy
21 Apr 2023
Logistics, IT and finance graduates in demand for work

M. Sirengela: Syriza is deceiving the people

The Deputy Minister of Labor and Social Affairs, Maria Syregela, puts things in order regarding the creation of structures and accommodation centers for abused women.

Politics
21 Apr 2023
St. Anargyroi - Kamatero
21 Apr 2023
"Heimarros" St. Chirbas at Wednesday's council

Cash primary surplus of 2.6 billion euros in the first quarter

Regular budget revenue stood at 13,898 million euros, up from 11,842 million euros last year. Regarding regular budget expenditures, they amounted to 15,454 million euros.

economy
21 Apr 2023

POLITICS

A. Panopoulos

A. Panopoulos "closed" Chr. Banako

Aris Panopoulos, candidate for mayor of Chaidari, included Christos Banakos on his ballot... ...

25 Apr 2023 read more
Mass participation in the event of F. Karydas

Mass participation in the event of F. Karydas

Fotis Karyda's event, held in Kifissia, in view of the upcoming elections, was highly successful....

25 Apr 2023 read more
In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

In Chr. Aidonis gathers N. Democracy and Syriza

Christos Aidonis, candidate for mayor of Pallini, shows momentum but also gathers personalities, ...

25 Apr 2023 read more
I. Tahmatzidis resigned as mayor

I. Tahmatzidis resigned as mayor

  Ioannis Tahmatzidis has officially announced his resignation from the position of mayor...

25 Apr 2023 read more
G. Constantatos received the Golden Cross

G. Constantatos received the Golden Cross

The mayor of Hellinikon - Argyroupoli, Yannis Konstantatos, received the highest honor of the Hol...

25 Apr 2023 read more
G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

G. Patoulis delivered equipment to the Municipality of Zografou

The Region of Attica delivered four new, modern garbage trucks and 350 brown bins to the municipa...

25 Apr 2023 read more

INTERNATIONAL

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

Biden is again a candidate for the 2024 presidential elections

US President Joe Biden has officially announced that he will seek a second term in the 2024 presi...

26 Apr 2023 read more

"Bell" of the WHO on the situation in Sudan

The World Health Organization sounded the alarm yesterday regarding Sudan, as a group of militant...

26 Apr 2023 read more
17 Greeks were repatriated from Sudan

17 Greeks were repatriated from Sudan

  The first 17 Greeks freed from Sudan landed on Greek soil yesterday morning. Among them...

26 Apr 2023 read more
Blood test detects 12 different cancers

Blood test detects 12 different cancers

An experimental blood test may be able to detect a dozen different types of cancer with a high de...

20 Apr 2023 read more
India most populous country in 2023

India most populous country in 2023

India will become the world's most populous country by mid-2023, surpassing China, according to e...

20 Apr 2023 read more
Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

Eight defendants are on trial for the death of Diego Maradona

The investigation into the circumstances under which Maradona took his last breath continues, wit...

20 Apr 2023 read more

ECONOMY

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

The real salary in Greece in 2022 was reduced by 7.5%

  High inflation has resulted in a reduction in real wages and an increase in the tax bur...

26 Apr 2023 read more
Stop playing

Stop playing "Monopoly" with the lives and deposits of Greeks

  Prime Minister Kyriakos Mitsotakis visited Schimatari, Thebes and Livadia yesterday....

26 Apr 2023 read more
The energy platform for common natural gas markets has started its operation

The energy platform for common natural gas markets has started its operation

  The European Commission has announced that the process that will allow European Union c...

26 Apr 2023 read more
Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

Primary surplus of 3.1 billion euros between January and March 2023

  A primary surplus of 3.079 billion euros was presented by the execution of the budget b...

26 Apr 2023 read more
This year's ENFIA has arrived

This year's ENFIA has arrived

  Over the weekend more than 7 million property owners will receive their ENFIA liquidati...

26 Apr 2023 read more
Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

Professor Giorgos Pagoulatos is the new representative of Greece to the OECD

The position of Permanent Representative in the Permanent Greek Delegation to the Organization fo...

25 Apr 2023 read more
Click to read the Terms of Use - Privacy Policy